Hiiumaa rannapatareid vol.
2
Tahkuna poolsaar
Urmas Selirand
Eelmisel kevadel sai kokku kirjutatud ülevaade Esimese
Maailmasõja aegsetest Hiiumaa rannakaitse patareidest.
Nüüd, sügisel, vast enne kui lehed maha tulevad
on aeg teha ülevaade II Maailmasõja patareidest
Hiiumaal. Alustama peab muidugi Tahkunast kui ühest Hiiumaa
kõige militaarsemast piirkonnast.
Suvel sai valmis Juri Melkonovi venekeelne raamat "Batareei
Moonsunda"- "Väinamere patareid", mida
meie muuseumist veel praegugi osta saab. Riia linnas elav
uurija on teinud väga vajaliku kokkuvõtte Lääne-Eesti
saartel paiknenud rannasuurtükiväe patareidest
nende algusest kuni tänapäevani. Kavas on see raamatuke
tõlkida eesti ja mõnesse muussegi keelde. Sealt
saab mõningat täiendavat teavet ka Tahkuna kohta.
Eesti üürikese iseseisvuse ajal 1920-1940 polnud
Hiiumaa rannapatareidel meie riigikaitsele mingit tähtsust
ja need demonteeriti 1920. aastatel. Kasutuskõlblikud
torud ja seadmed kasutati Aegna ja Naissaare patareide jaoks.
Hiiumaa raudtee - Lehtma - Tahkuna, pikkusega umbes 6 kilomeetrit,
demonteerimisele aitasid kuuldavasti kaasa kohalikud elanikud,
kes liipritest ja rööbastest usinasti keldreid ehitasid.
Raudbetoonrajatised kasvasid vaikselt võssa.
Oktoobris 1939 aga jõudsid kohale NSV Liidu sõjajõud
(alguses ca 1000, siis kuni 5000 meest aastaks 1941), kes
kohe ka ehitama hakkasid, sest jälle kord oli vaja sulgeda
pääs Leningradi mööda Soome lahte. Hiiumaa
moodustas Põhja Kindlustatud Sektori. Kaitsekava oli
üsna sama I MS aegse Peeter Suure Merekindluse kavaga:
Hanko patareid põhjast ja Hiiumaa ning teiste Lääne-
Eesti saarte patareid lõuna poolt Soome lahte lukustamas,
lisaks miiniväljad lahe keskel kahuritulega katmata alal.
Tahkuna patareid
Patarei nr.26 IV-130/50
Suur tähtsus omistati jälle eriti Tahkuna
poolsaarele, kuhu rajati rannapatarei nr. 26, neli 130
mm-st voolujoonelise kaitsekilbiga varustatud käsitsi
laetavat suurtükiseadet B-13. Laskekauguseks oli 25,4
km. Suurtükk (aluse kinnituspoltide arv 24)paiknes kahuriõues,
mille kõrval oli laskemoonavarjend, kus oli ka teenindav
meeskond. Varjendis oli kaks põhiruumi - üks laengutele
ja teine mürskudele. Praegugi on osaliselt säilinud
mürsu ja laenguriiuleid oma algsetes kohtades. Haruldased
on laskemoona kahuriõue väljastamise käsiliftid,
mis siiani toimivad kui pole just kive ja muud sodi täis
topitud. Patarei varjendid olid gaasikindlad ja varustatud
õhupuhastitega, kõigis oli elekter, vesivarustus
ja keskküte, mis tulid elektrijaamast ja keskkatlamajast.
Kokku ehitati patarei nr. 26 jaoks, mis oli lahinguvalmis
juba juuniks 1940, 13 eri rajatist, pluss kolm eraldi paiknevat
kuulipildujadotti kaitsmaks juurdepääsuteed Tahkunale.
Võimalik, et Tareste küla mail paiknevad otid
on samuti 1939 aastal Tahkuna patareide tagala kaitseks ehitatud.
Uuesti taastati Lehtma - Tahkuna raudtee, pikendades seda
uue patareini üle poole kilomeetri. Lisaks rajati mitmed
kõrvalharud erinevate varjenditeni. Tulejuhtimiseks
ehitati komandopunkri juurde puust torn, millest pole peale
aluste midagi säilinud. Kahuripositsiooni tagalas paiknevad
laskemoonalaod, katlamaja, pumbajaamad-veereservuaarid, maa-alune
veekanal, elektrijaam-meeskonnapunker jms.
Juri Melkonovi andmetel oli patarei komandöriks leitnant
Galanin. Sõjajärgselt kui patarei uuesti kasutusele
võeti, on ehitatud raudbetoonist kapitaalne tulejuhtimistorn,
mis oli vaatlustornina kasutusel kuni NSV Liidu piirivalve
lahkumiseni 1992. aastal. Rannapatarei nr. 26 oli kasutusel
ka peale II MS 1944 - 1955, siis paiknes seal kolm 130 mm
suurtükki.
Raskepatarei nr.316 IV - 180/57
Hiiumaa võimsaim suurtükipatarei nr.
316 rajati Kukerabasse Lõimastu mägede taha. Sellega
analoogne patarei nr.315, mis ehitati Saaremaale Sõrve
säärde, on tuntud nõukogude ajalookirjanduse
kaudu kui kangelaslik kapten Stebeli patarei. Hiiumaa patarei
sarnast kuulsust ei oma, meie legendiks kehtestati nõukogude
ideoloogiatööstuse poolt saare viimane kaitsja Nikolai
Tsiz, kes olevat Tahkuna tuletornist alla hüpanud.
Rannapatarei nr.316 oli üks oma aja moodsamaid ja koosnes
kahest 180 mm kaksiksuurtükitornist elik suurtükiseadmest
MB-2-180. Laskekaugus oli oma aja kohta väga hea - koguni
37,7 km. Komandörina on Juri Melkonovi raamatus nimetatud
kapten Nikiforov. Tornide vahekaugus üksteisest on 400
m ja maa-aluseid korruseid kummaski kolm. Teenindavaid rajatisi
on Kukerabas 3 - katlamaja, elektrijaama alus, kivipurusti-betoonitehase
alus ja lisaks kolm dotti tagala ja tiibade kaitseks. Lõimastusse
rajati eriti massiivne maa-alune kahekordne juhtimiskeskus,
kus lae paksuseks ca 3,5 m (pidi vastu pidama kahetonnise
lennukipommi otsetabamusele) ja kokku 36 mitmesuguse otstarbega
ruumi. Juhtimiskeskuse lael paikneb periskoobi soomustorn,
kohe keskpunkri kõrval oli oma raudbetoonpunkri peal
kaugusmõõdiku soomustorn, mis praegu vedeleb
all tee ääres, kuhu see lohistati radarijaama ehituse
ajal 1980-ndatel aastatel. Metallivargad on seda mitu korda
nüsinud, aga õnneks on osatud arvutada, et soomusterase
lõikamiseks kulub tunduvalt rohkem raha kui hiljem
kokkuostus saab ja nõnda on see lõpuks rahule
jäetud. Sotsiaalne kontroll on ka seni kohati toiminud.
Kahjuks on vandaalitsemist ja lolli lammutamist tehtud ka
juhtimiskeskuses, kus ei ole ei viit maa-alust korrust ega
relvaladusid. Juhtimiskeskuse taga Lehtma pool paikneb arvatavasti
keskuse katlamaja, mis 1980-ndatel sisustati hoopis radarijaama
keskuseks. Esimese Maailmasõja Peeter Suure Merekindluse
raudteed täiendati haruteedega Kukerabasse ja edasi Tahkuna
poole.
Juhtimiskeskuses ja suurtükitornides olid omad autonoomsed
eraldi diisel elektrigeneraatorid, nii lahingu- kui olme tarbeks.
Pärast sõda pumbati Lehtma poolne suurtükitorn
paar korda tühjaks (1955, 1961 ja 1972) ja kasutati sealt
saadud diiselgeneraatoreid ja muid seadmeid peamiselt Kärdla
elektrijaama jaoks.
Arvata võib, et kui analoogne patarei Saaremaal läks
maksma 1937.a. vääringus 20 miljonit rubla (siia
pole arvestatud materjalosa), siis sama oli Hiiumaa patarei
maksumus. Ega ilmaasjata ei makstud kohalikele ja Haapsalust
toodud ehitustöölistele kuldrublades (-tšervoonetsites).
On teada, et pärast aastast tööd patarei ehitusel
sai osta hobused ja asutada oma majapidamise.
Omapärane on asjaolu, et nii patarei nr.315 Saaremaal
kui 316 Hiiumaal on ehitatud praktiliselt soisesse pinnasesse
ja maa-alused ruumid püsisid kuivad vaid tänu pidevale
pumpade tööle. Kui oktoobris 1941 patareid purustatult
maha jäeti, valgusid need ruttu vett täis ja on
seda senimaani. Nõukogude ajalookirjandus räägib
ühendusest merega ja kavalast uputamisest, et saladus
vaenlast ei aitaks. Tegelikkus aga on palju lihtsam, ei mingeid
salatorustikke ega kraane, lihtsalt rabavesi, mis valgus sisse
spetsiaalselt ehitatud ja avatud luukide-avauste kaudu. Võrreldav
mingil määral laeva kingstonitega - ventiilidega,
millega oli võimalik juhtida laeva teatud osadesse
vajadusel merevett.
Pärast II ilmasõda Kukeraba patareid ei taastatud,
hoopis lõigati vanarauaks. Viimased säilinud Tahkunast
pärit 180 või 130 mm suurtükkide torud (2
tk.) olid veel 80-ndate alguses Lehtma sadama väravas
tee ääres, enne kui need vanarauaks viidi. Praegu
Kukerabas oma 3 m sügavusse küündides lebab
30 kraadise nurga all ainuke Baltikumis säilinud 180
mm suurtükitoru, mis õhitud 1941.a.. Kui õnnestub
see välja saada, on võimalik patarei asukohas
atraktiivsust veelgi tõsta ning turistide-le põnevust
pakkuda.
Tahkuna rannapatareide kaitseks õhuohu eest olid seal
kaks liikuvat õhutõrjepata-reid OZAB-507 ja
OZAB-508, mis oma 76 mm torudega - IV-76 paiknesid põhili-selt
Tahkunas Lehtma kandis ja Sigala külas.
Omaette patareid kolmele arvatavasti 130 mm suurtükile
on tahetud ehitada ka Tahkuna läänekaldale, seal
aga on töö üsna pooleli jäänud, looduses
on säilinud kolme kahurialuse osad ja kaevikud nii frontaal-
tagala kui tiibkaitseks. On siiski ka võimalus, et
tegemist on mingi pärastsõjaaegse patarei rajamisega
perioodist 1944-1945, nii arvab Juri Melkonov, kelle andmetel
sõjajärgsed 130 mm patareid olid just kolmerelvalised.
Tahkunas olevat peale tööde alusta-mist loobutud
uue statsionaarse patarei ehitamisest ja asendatud see 130
mm liikur-patareiga, kus kahureid vedasid traktorid.
Tahkuna oktoobris 1941 ja edasi
Kuna rannapatareid on oma iseloomult preventiivse
iseloomuga kindlustused, siis ei ole need mõeldud lahinguteks
maal elik neist on raske ja osalt pea võimatu tulista-da
maismaa märke. Soome lahte kaitsta polnud vaja, sest
vaenlane tuli hoopis lõunast Saaremaalt. Nõnda
on üsna kahtlane võtta puhta tõena meeletuid
lahinguid viimse meheni kuni maa-aluste lahinguteni varjendites-punkrites.
Tänaseks on selgunud, et sõja-ajaloolane Mati
Õun hindab nõukogude sõjaväelaste
arvuks Hiiumaal 1941. aastal vähemalt 4300, kellest mere
kaudu Hankosse pääses 570 ja vangi võeti
Tahkunas 3388. Ülejäänud kas langesid või
põgenesid mandrile. Osa põgenikke jõudis
isegi Rootsi. Võimalik, et vangide arvule lisandub
veel 150, kes olevat alla andnud Lõimastus, siis väheneb
surnud kangelaste arv veelgi.
Seni veel üsna segane on Tahkuna raudtee ajalugu ja paiknemine,
sest on teateid, et sakslased olevat peale Hiiumaa vallutamist
selle kulgemist laiendanud ja pikenda-nud Tahkuna-Malvaste
suunal paralleelselt kruusateega. Ka Esimese maailmasõja
aegne veduridepoo on samas suunas metsa sees.
Täna on meile siis päranduseks jäänud
hulk arusaadavaid ja ka arusaamatuid raja-tisi, mis kõik
moodustavad unikaalse kaitserajatiste kompleksi - raudbetoonpunkrid,
suurtükipositsioonid, raudteetammid, militaartee rannaäärses
metsas jms.. Sugugi vähemväärtuslik pole nn.
Navoznõhhi sein elik naivistlik skulptuurgrupp ja oma
aja peegel patarei nr.6 juures. See on praegu küll kahetsusväärselt
lõhutud seisus, aga restaureerituna annaks see mõndagi
juurde kogu kompleksile. Kõik see paikneb looduskauni
Lehtma-Tahkuna ranna äärses metsas ja rabas, seal
saab matkata looduses ja põnevust tunda punkrites.
Olgu, et paljud külastajad võtavad kõike
kui suurt prügikasti, siiski levib arusaam, et tegu on
muinsuskaitse all olevate omalaadsete arhitektuurimälestistega,
Euroopa ühise pärandiga, mis Hiiumaa kui turismisaare
üks olulisi vaatamisväärsusi. Möödub
röövkapitalismi sodiaeg ja raudbetoonrajatistest
saab üks Hiiumaa turismi tõmbenumbreid, selleks
tuleb nad alles hoida ja see on meie - külastajate -
kõigi teha.
Pallinina ja Ristna patareid
Patarei nr.19 IV-100/56 ja nr.149 III-127/38
Väga huvitav ja teistest täiesti erinev
neljast kahurist koosnenud rannapatarei ehi-tati 1941.aastaks
Pallininale. Patarei kandis numbrit 19 (1940-41) ja (või)
149 (1944-1955). Segadusi tekitab asjaolu, et peale sõda
19441955.a. paiknes seal kolmerel-valine rannapatarei ja praeguseks
säilinud raudbetoonrajatised ongi enamasti ehitatud 1944-45.aastal.
Enne sõda rajatud patareis oli aga neli relva.
Arvatavasti 1940.a. alanud nn. sõjaeelse vana rannapatarei
ehituse tulemusel pai-galdati Pallininale tollal ultramoodsad
ja ülisalajased 100 mm kiirlaskekahurid, mis olid mõeldud
hävitama eeskätt kiirelt liikuvaid mere aluseid
- miinilaevu ja torpee-dokaatreid. Juri Melkonovi (edasises
J.M.) andmetel pole praegugi kerge leida suurtükiseadete
B-24 jooniseid, veel vähem fotosid. Patarei IV-100/56
oli rajatud rannavalli sisse puitalustele ja koosnes neljast
relvast, mille laskekauguseks oli 22 km. Praegustest rajatistest
oli vana patarei enam - vähem samas kohas või
ehk osaliselt Kõpu poole sealt, kus praegu on pärastsõjaaegse
patarei raudbetoonrajatised, mis kuuluvad kolmele relvale
- III-127/38, laskekaugusega 15,5 km. Kummalisel kombel ei
ole õnnestunud leida sellise kaliibriga kahureid nõukogude
relvade hulgast, patarei tehnilised andmed pärinevad
Eesti Meremuuseumi teadurilt, allveelaev "Lembitu "
kaptenilt Vladimir Koppelmannilt (edasises V.K.). Siin on
vaja täienda-vaid uuringuid.
Vana patarei palkidest ja mullast rajatud arvatav komandopunkt
paikneb praegu-se teise ja kolmanda kahuriõue vahel
ja on kinni varisenud. Uue patarei komando-punker-tulejuhtimiskeskus,
millel paiknes sõrestikuline, arvatavasti puidust tulejuh-timistorn,
jääb edasi lääne suunas. Kahuripositsiooni
taga paikneb pro?ektorialus ja elektrijaama raudbetoonpunker,
territooriumi kagunurgas on kuulipildujadott laskesektoriga
360 kraadi. Väga omapärane ja väga hästi
säilinud on kaevikute süsteem, millega kaitsti patarei
tagalat ja mille osaks on veel kaks kuulipildujadotti - üks
kaevikutefrondi keskel ja teine edelanurgas. Viimane on väga
ammu õhitud, suured kased ja männid kasvavad peal
ja sees, mis viib mõttele selle ja teiste dottide võimalikust
pärinemisest isegi aastast 1941.
Praeguseks on kogu patarei ala rikutud suvemajadega, samuti
on elektrijaamast tehtud kuuldu järgi veinikelder-saun.
Igasugu läikivaid torusid sealt ka välja turritab.
Enne ja praegugi veel väga atraktiivne kaevikute süsteem
on osaliselt kannatada saanud tehisjärve rajamisega ammu
soostunud kunagise laisi asemele. Asjale pani alguse AS Baldiana
1993.a., kelle äriplaan küll ebaõnnestus,
aga hulk praeguste arhitektuurimälestiste alale rajatud
maju ja majakesi on meie riigis tavalise seaduste totaalse
ignoreerimise tõttu jätkuvalt koha uute ehitistega
omamoodi täiesti risusta-nud. Mälestised võeti
kaitse alla paraku küll alles 1999.a. kultuuriministri
määrusega nr.20, (reg.nr.-itega 23459 - 23466).
Omanikud ei ole seni siiski keelanud antud patarei rajatistega
tutvumast, ala on ümbritsetud aiaga, aga ega teiste õues
just mugav jalutada pole.
Patarei nr. 42 IV-130/50
Ristna patareiga on asjad veel enamgi selgitamata,
sest Tahkunast ja Tohvrist leiab andmeid nii kirjandusest
kui rahvasuust, et aga Kõpu poolsaar ja eriti Ristna
asustusest kaua üsna hõre ja tühi olnud,
erilisi lahinguid ka pole peetud, siis on andmedki selle ala
kohta pea olematud. Kindel on see, et seal on olnud suurtükiposit-sioonid
ja praegugi leidub 21 erinevat raudbetoonrajatist, lisaks
sõjaväelinnak, mis olnud kasutusel nii 1939-1941
kui 1944-1993. Patarei komandöriks 1941.a.oli vanemleitnant
Volkov, asetäitjaks leitnant Bõstritskij (J.M.).
Hiigelkompleksiga lähemalt tutvudes tekib mõte,
et kogu kompleks on ehitatud hoopis 1944. aastal ja hiljem.
On võimalik, et II MS relvad olid Ristnaski ajutistel
puitalustel. Mitu neid oli ja kus need täpselt paiknesid,
on praegu siiski täpsemalt teadmata. Ristnas oli väide-tavalt
neli 130 mm kahurit (IV-130/50, V.K. ja J.M.), pole siiski
võimatu, et midagi muud, sest meeskonnad olevat lahkunud
pärast relvade rikkumist 1941.a. oktoobris Tahkunasse
ühe kuueteistaerulise merepaadiga. Lähtuvalt sellest,
et paadis sai olla max. 32 aerutajakohta (eeldatavalt siiski
vaid 16), lisame ohvitserid, sai paadis olla kokku arvata
mitte üle 40 (20) mehe, kas nendega teenindati nelja
kahurit ja 21 punkrit, on teadmata.. Punkrid ja reservuaarid
on küll sarnased Tahkuna ja Tohvri omadega, kahurialused-õued-varjendid
aga hoopis teist tüüpi. Nõnda eeldatavalt
paigaldati 130 mm relvad raudbetoonõuedesse alles peale
sõda ja kogu punkritesüs-teem rajati samal ajal.
1980-ndatel aastatel ehitati Ristnasse juurde mitmeid raudbetoonangaare
pro?ek-torite ja võimalikult ka maa-meri, maa-õhk
raketiseadeldiste jaoks. 1986.a. kuhjati kokku suur radarimägi,
kus olevat paiknenud samasugune radar kui Lõimastus.
Nii ongi Ristna lõunaninal põimunud II MS eelne
ja järgne rannakaitsepatarei oma ehitistega ja 1980-ndate
aastate rannakaitserajatised. Viimasteks ehitisteks olid planeeritud
1990-ndate aastate algul uus ohvitseride korruselamu ja sõdurite
kasarmu (suuruse järgi mõeldud vähemalt 350
sõdurile), mis õnneks mõlemad pooleli
jäid. Kasarmust jõuti ehitada vaid vundamenti.
Viimane vene sõjaväelane olevat Ristnast lahkunud
11. veebruaril 1993.a.
Omaette mälestus on ka ohvitseride naistele mõeldud
alumiiniumlusikatsehh, ku-hu peale iseseisvumist tehti puidutöökoda.
Jutud räägivad, et kui lusikatsehhi oleks saanud
hävitada, siis oleks nõukogude armee pidanud näppudega
toitu sööma, nii suur olevat olnud tsehhi toodang.
Tsehhi toormega(mis toodi tollasest Leningradist) koos varustati
ka kuulsat Emmaste kolhoosi suveniiritsehhi. Hiiumaa kasutas
endi huvides nõukogude süsteemi päris mõnusasti.
Iseseisvumise algaastail paraku läks kõik metall
müügiks ja alumiiniumiribad ning praaklusikad kaevati
poole meetri sügavuseni maa seest välja, nõnda
on lusikatehasest järel vaid hoone ja teadmine, et selline
asi oli kunagi olemas.
Tohvri (ka Sõru või Hindu) patarei
Öeldakse, et hääl lapsel mitu nime, Sõru
patareidele on mitu nime andnud lähe-dalasuvate külade
inimesed ja selle järgi ka kasutajad.
Patarei nr. 44 IV-130/50
Esineb kirjanduses enamasti Tohvri patarei nime
all, harva ka Sõru patareina. Eesti Meremuuseumi teaduri
ja allveelaeva "Lembit" komandöri Vladimir
Koppel-manni andmetel alustati patarei ehitustega juunis 1940.
Üks relv võeti maha ja viidi Heltermaale 3. septembril
1941. Teine relv lasti õhku 12. oktoobril 1941. Riia
harrastusajaloolase Juri Melkonovi raamatus on patarei nr.44
komandörina nimetatud vanemleitnant Katajev ja õhkulaskjana
seersant Popov (ohverdas ennast koos patarei ühe suurtükiga).
Omapärase kokkulangevusena olgu nimetatud, et I MS 1917.a.algas
lahingutegevus Hiiumaal samuti 12.oktoobril, samal päeval
õhiti ka Tohvri patarei nr.34 venelaste poolt. I MS
sõjategevus kestis 1917.a. Hiiumaal 12.okt.-21. oktoobrini,
II MS-s 1941.a. täpselt samuti 12.okt.-21.okt.. Nõnda
tuleb siis oktoobris meil alati ettevaatlik olla, mine sa
tea, kust taas pauk tuleb, ehkki senimaani on tuldud Saaremaalt.
Patarei nr.44 pidi tulema insener-tehniliselt pea 100% identne
Tahkuna patarei nr.26-ga (neli 130 mm suurtükki laskekaugusega
25,4 km), aeg tegi aga oma korrektiivid, sest viimaste aastate
väliuurimised lubavad järeldada, et nr.44 ei jõutud
valmis ehitada. Ilmselt saadi paika vaid kaks kahurit ja needki
pooleliolevatesse kahuriõuedesse-varjenditesse. Ei
jõutud paigaldada isegi mürsulifte, millega oleks
saanud varjenditest laskemoona ette anda, rääkimata
täiskomplekssusest rauduste ja keskkütte ning ventilatsiooniseadmetega.
Laskemoonaladusid ei jõutud samuti ehitada. Nii tuleb
kahtlusega suhtuda ka sealsesse nõukogude ajalookirjanduses
väidetavasse vilkasse lahingutegevusse. Mis meil siis
vaadata ja säilitada on - kokku 14 muinsuskaitsealust
(reg.nr.23361-23374) rajatist ja varet. Patarei nr. 44 neli
kahuriõue koos varjenditega (nr.1-4) paiknevad kahe
paarina, paaride vahe ca 60 m, suurtükiõuede vahe
ca 40m.
Arvatavalt oli paigaldatud ja laskekõlblikud kaks esimest
relva, millest üks viidi Heltermaale nagu eelnevalt mainitud,
kolmanda ja neljanda relva rajatised on täiesti pooleli,
miski ei näita, et seal oleks kunagi kahurid olnud. Teise
relva varjend õhiti ilmselt koos laskemoonaga, sest
purustused on väga võimsad, ehkki kahuriõu
on jälgitav. Edasi tuleb mingi hoone - kasarmu? - vundament
(5), millest eemal on suurema raudbetoonrajatise vett täis
pooleliolev alus(6) - võimalik, et hoopis peale sõda
rajatud. Selle taha jäävad veereservuaar(7) ja pumba-
katlamaja(9), veel kaugemal kaevumaja(8), mis kindlasti peale
sõda rajatud. Piki kommunikatsioonitrassi(14) edasi
liikudes jõuame vett täis suure raudbetoonpunkri(10)
juurde, mis oma mõõtudelt ja ehituselt vastab
Tahkunas olevale elektrijaamale - majutuspunkrile. Tohvripoolses
teeotsas leidub kaks kuulipildujadotti(11,12), mille juurde
peaks kolmandana kuuluma ka I MS patarei taha rajatud dott
(jääb skeemilt välja). Kas patarei ehitamiseks
kasutati ka mingis osas rajatud raudteed, nagu Tahkunas, ei
ole autorile teada. Veel saladuslikum on sõjajärgne
tegevus, kus Vladimir Koppelmann annab numbrita patarei andmeteks
III-127/38 laskekaugusega 15,5 km, võimalik, et oli
tegemist mingi liikurpatareiga, ehkki sarnase kaliibriga suurtükke
ei ole ülimahukas raamatus " Entsiklopedija Otetsestvennoi
Artilleerii" mainitud. Patarei oli kasutusel 1944-1955.
Looduslikult teeb antud patarei ala huvitavaks madal lodumets
oma suurte puude ja märjal ajal loopsudega. Hooldekodu
juurest patareini kulgenud tee on umbe kasvamas, aga veel
kasutatav. Lihtsam on ligi pääseda teiselt poolt
Tohvri " plaazi" lähedalt. Veidi koristamist,
siin-seal võsa raiumist ja vaadete avamist ning kogu
patarei on oma põnevuses kõigile seiklusturismi
huvilistele kättesaadav. Edasises oleks vaja tegeleda
ka mõningate restaureerimis-konserveerimistöödega.
Patarei nr.12, III - 152/45
II MS eel ei nähtud ilmselt vajalikuks enam
rannakaitsepatareid Lehtmasse, vaid ehitati Hiiumaa kirderanniku
kaitseks kolmerelvaline patarei Hiiessaarde. Mitmetel skeemidel
antakse patarei nr.12 asukohaks Säärenina Suursadama
lähedal, aga eks sõjasaladused vaja ka salastamist.
Hiiessaarest sai tuletoetust anda lisaks Lehtma reidile ka
Vormsi ja Osmussaare suunale. Vladimir Koppelmanni andmetel
tegutses patarei juulist 1940 kuni 18. oktoobrini 1941, sõjajärgselt
samade relvadega (olid taastamiskõlblikud?)1944 - 1955.
Juri Melkonov annab patarei komandöriks kapten Kartsuni
ja sõjakomissariks politruk Kravetsi. Oktoobrikampaanias
toetati patarei tulega Vormsi ja Osmussaare kaitsmist, sakslaste
tulles tehti patarei võitlusvõimetuks ja ilmselt
taganeti Tahkunasse.
Patarei nr.12 koosnes kolmest 152 mm Canet tüüpi
suurtükist, milline töötati välja juba
enne esimest ilmasõda ja oli laialdaselt kasutusel
pea muutmata kujul mõlemas suures sõjas ja
hiljemgi rannakaitses. Siiski võib Hiiessaare patareid
pidada insener-tehniliselt üsna vananenuks.
Praegu kasvab kolme kahuri raudbetoonplatvormides ja ümber
võsa ja kuusemets, poldiringid ja valatud rinnatisedki
paistavad hädavaevalt välja. Positsioonid olid lahtised
iga kahurialuse ümber kuhjatud liivavallide taga. Muud
rajatised on olnud puust ja pinnasest välja arvatud kolm
raudbetoonist kuulipidujadotti. Kui kahuriplatvormid välja
puhastada, saaks küllaltki põneva vaatamisväärsuse.
Raudbetoonosa vajab aga kindlasti kohest konserveerimist
ja osalist restaureerimist.
Heltermaa nr-ta patarei
Vajadus kaitsta ka mandrisuunda või siis
täiendava tuletoetuse andmine Vormsile ja Osmussaarele
tingis arvatavalt kibekiire patarei loomise Heltermaa lähedale
rannavallile septembris 1941.a.. Relvi polnud ilmselt enam
võimalik mujalt juurde tuua, nõnda võeti
üks 130 mm kahur patareist nr.26 Tahkuna otsast ja teine
patareist nr.44 Tohvrilt. Valatud on küllaltki algelised
alused betoonist, kividest ja raudarmatuurist. Sinna sai
kinnitada kahuri poldiringide abil ja oligi ajutine patarei
valmis tuld andma. Vladimir Koppelmann teatab patarei olemisajaks
5.sept.-17. okt. 1941.a..
Omaette uurimist vajab Hiiumaa patareide olemus ja tegevus
aastaist 1944-1955. Juri Melkonovi andmetel asendati mingil
ajal kõik Hiiumaa statsionaarsed patareid liikuvate,
s.o. traktori taga veetavate suurtükipatareidega. Järelveetavad
kahurid kadusid saarelt teadaolevatel andmetel 1955.a. Kas
peale tankide oli seejärel kuni 1961. aastani meil ka
iseliikuvaid suurtükke ja kui palju, pole teada. Küsimus
on seegi, kas tanke oli tõesti polgu jagu, või
piirdusid "Hiiumaa soomusjõud" mõne
liikursoomukiga? Sellega peaks nüüd praegu teadaolevate
andmetega olema ring peal Hiiumaa kaitserajatiste inventeerimisega
läbi ajalehe. Loodame, et sellest on abi nii huvilistele
kui teadjatele, kellelt loodame lisateavet. Moodustamisel
on ka mittetulundusühing esialgse nimega " Hiiumaa
Militaarajaloo Selts ", kuhu loodame saada liikmeid ja
abilisi üle maailma, mitte ainult kitsalt meie saarelt.
Lähiajalugu ja selle materiaalsed ilmingud on kummaliselt
kiirelt kadumas, sestap peab sellega tihedalt tegelema ja
mitte põlastama kõike, mis võõrvõimud
meile on jätnud.
Tagasi
|