Kärdla - Lehtma - Tahkuna teise maailmasõja
päevil, läbi koolipoisi silmade
Meeliks Julge
Oli kord ... nii algasid lapsepõlves paljud muinasjutud.
Samade sõnadega alustan ka mina, kuigi see pole muinasjutt.
Oli kord laupäev 21. oktoober 1939. Kõige
tavalisem sügispäev, langenud lehtede ja poriste
tänavatega. Pilvede vahelt naeratas vahetevahel isegi
päike. Ometi oli midagi erilist, mis siiani pole ununenud.
Nimelt pidid sel päeval Kärdlasse jõudma
Punaarmee üksused, kes juba 18. oktoobril ületasid
Eesti riigipiiri, et jõuda neile lubatud baasidesse
Paldiskis, Saaremaal ja Hiiumaal. Kärdlas olid juba nende
majutamiseks Posti tänava seltsimaja, vana apteek, Metsa
tänava seek jne. eelnevalt tühjaks tehtud.
Olin sel ajal viienda klassi õpilane. Meie klass asus
saali kõrval, kooli direktori korteri peal. Aknad olid
Uue tänava poole. Tunnis iga natukese aja järgi
keegi sosistas: "Tulevad!", ja kõigi pilgud
olid kohe tänavale suunatud, kuid seal läks hoopis
mõni talumees oma hobusega. Nii olime kogu aja ootusärevuses.
Kui koolitunnid lõppesid hoiatas õpetaja, et
tänavaile ei tohi vaatama jääda, vaid tuleb
kohe koju minna.
Turuplatsil (praegu Keskväljak) patrullisid politsei
ja kaitseliidu mehed. Venelastest polnud aga midagi kuulda.
Ega koduski rahu polnud, suur tahtmine oli neid oma silmaga
näha. Käisin mitu korda pinginaabri juures ja koos
temaga turuplatsi lähistel luurel, kuid seal polnud midagi
muutunud. Alles õhtupimeduses oli mitmelt poolt võõrapäraseid
rivilaule kuulda.
Pühapäeval oli minu isa postimaja telefonikeskjaamas
valves. Lõuna paiku läksin talle süüa
viima. Kui olin Sadama tänaval üle vabriku silla
läinud, nägin vana apteegi ees esimest korda vene
soldateid. Nende hallikaspruunid sinelid sulasid loodusega
nii kokku, et alguses ei näinudki kõiki. Pärast
selgus, et neid oli puude-põõsaste vahel veel
päris palju, samuti tundsin võõrapärast
mahorkasuitsu lõhna.
Juba mõne päeva pärast levis Kärdlas
jutt, et sõjaväelaste majutuskohtade juurde on
tekkinud „pudrumäed“. Asi oli selles, et
sõdurid ei jõudnud neile ohtralt keedetud toitu
ära süüa ja kokad valasid välikatelde
ülejäägid lihtsalt aia nurka hunnikusse. Seda
hakkasid ümbruskonna inimesed kohe vähevankritega
oma loomadele vedama. Mõnikord olid naised selle jagamisel
isegi tülitsenud.
Kuna Kärdlas linnasauna polnud, tekkis venelastel mõne
aja pärast mure, kus sõdurid pesta saaksid. See
asi lahendati päris lihtsalt. Selleks hakati kasutama
Kärdla inimeste koduseid saunu. Ilma küsimata tuli
sõjaväe kahehobuse vanker puukoormaga väravasse
ja ülemus teatas, et neil on täna sauna vaja. Jäeti
mõned sõdurid, kes saagisid ja lõhkusid
puid, vedasid vett ja kütsid sauna. Peale lõunat
tulid saunaliste kolonnid. Järgijäänud puud
jäeti saunaperemehele. Naabri saunas käisid nad
üsna tihti. Ka meie suitsusauna kasutasid nad ühe
päeva, kuid rohkem enam ei tahtnud, sest korstnata sauna
kütmine tegi silmad kibedaks. Kui me peale venelaste
saunaskäimist ise laupäeval sauna läksime,
ei jooksnud pesuvesi enam seina ääres asuvast rennist
ära. Kui lava alt asja uurisime, selgus et renn oli sinnavisatud
seebitükkidega ummistunud. Peale seebi väljakookimist
oli emal hea meel, et nüüd saab sellega mitu korda
pesu pesta. Seda seepi kasutati ainult üks kord, sest
peale kuivamist jäi pesule nii vastik kalarasva lõhn
juurde, et ülejäänud seep visati ära.
1940. aasta kevadel kees sõjaväebaasides
vilgas ehitustegevus. Abitöödel kasutati ka kohalikku
tööjõudu. Käisime poistega tihti Kärdla
sadamas. Sinna tõid purjekad pidevalt ehituskive ja
muud materjali Kärdla polgu kasarmute ehitamiseks. Huvitav
oli vaadata, kuidas silikaat- ja telliskivid kahekaupa käest-kätte
purjeka ruumist välja visati ja nii sillale või
autokasti jõudsid.
Sadamas lao kõrval oli suur bensiinitsistern. Nägin
ükskord, kuidas vene sõdur oma auto paaki sealt
ämbriga bensiini tõi. Viimasest ämbritäiest
mahtus paaki ainult liitrijagu, ülejääk visati
laias kaares seljataha. Tühi ämber heideti kolinal
autokasti, löödi vändaga mootor käima
ja sõideti oma teed. Mõtlesin seepeale, et küll
on ikka rikas riik.
Üks Kärdla polgu majade ehitusinsener (eestlane)
elas meie kõrvalmajas. Suvel koolivaheajal olid tema
poeg ja tütar siin. Kuna poeg oli minuvanune, tütar
paar aastat vanem, siis käisime tihti koos kasarmute
ehitamist vaatamas. Mandrilt tulnud müürsepad askeldasid
nagu sipelgad. Osal neist olid kitsed (puust raamid) seljas.
Nendele laoti silikaat- või telliskivid ja selle koorma
kandsid nad mööda kaldtreppi tellingutele. Teised
tegid labidatega laudadest aluse peal segu. Kolmandad kandsid
kastidega selle üles ja seinad kerkisid. Kuna elektrit
seal polnud, ei kasutatud ka mingeid mehhanisme.
1940. aasta suve hakul anti rahvale teada, et raadios antakse
edasi tähtis teade ja paluti kõigil seda kuulata.
Kellel omal raadiot pole, mingu kuulama kõige lähema
aparaadi juurde. Läksin minagi Vabaduse tänavale
seda uudist kuulama. Ümberkaudseid inimesi oli toas kümmekond
ja arutati omavahel, et küllap see raha ikka ümber
läheb, sest seda kardeti kõige rohkem. Viimaks
hakkas raadio rääkima ja sealt öeldi muuhulgas,
et valitsus läheb laiali ja tulevad uued valimised. Kõigil
läksid näod naerule, sest on ennegi valitud, mis
selles siis nii tähtsat peaks olema
Tulid juunisündmused. Kõigil majadel pidid punalipud
olema, aga kust neid võtta? Kohalik kauplus viis kaks
rulli valget pesuriiet Kärdla Kalevivabrikusse, kus see
kohe punase värvi katlasse pandi. Naised olid kogu öö
seda triikinud ja järgmisel päeval oli lipuriie
müügil. Sealt mõõdeti igale majale
vastav tükk. Anti ka sirbi - vasara joonis ja nende jaoks
kollast riiet. Lipu värv oli nii ilmastikukindel, et
kui hiljem Saksa lippu vaja oli, harutati sirp ja vasar maha
ja õmmeldi haakrist keskele. Kui venelased tagasi tulid,
kasutati seda jälle Vene lipuna ja punane värv oli
ikka sama ilus.
Sõjaväelasi toodi üha juurde. Kuna polgu
majade ehitus veel käis, siis olid nad kõik linna
vabad elamispinnad oma kasutusse võtnud, kusjuures
ohvitserid oma perekondadega majutati eranditult Kärdla
inimeste majadesse. Mõnele vanemale inimesele oli see
isegi kasuks, sest venelased muretsesid ka küttepuid
ja aitasid, kus vaja.
1941. aasta suvel sõitis minu vend Tallinnast koju
puhkusele. Pühapäeval, 22. juunil oli meil
saunas õlle tegemine käsil, sest isal polnud tööpäeval
aega. Peale lõunat käis ema naabri juures ja seal
räägiti, et sõda on alanud. Keerasime siis
oma hiljuti ostetud raadio lahti ja sealt korrati iga natukese
aja järgi teadaannet sõja puhkemisest Saksamaaga
ja kohustati kõiki puhkuselviibijaid kohe oma töökohta
tagasi tulema. Pidasime jaanipäeva ilusti ära ja
siis hakkas vend uurima, kuidas tagasi sõita saab.
Liinibuss ja muud autod olid sõjaväe kasutuses
ja nendega sõita ei saanud. Isa kauples siis ühe
Kärdla hobusemehe, kes oli nõus ta Heltermaa sadamasse
viima. Enne minekut hakkas hobune kusele. Hobuseomanik ütles:
„See ei ole hea märk“, nagu oleks teadnud,
et minu vennal see viimseks koduskäimiseks jäi.
Juba järgmisel kuul viis mobilisatsioon ta Venemaale,
kust tagasi tulles kaks päeva enne Sõrve sääre
lahingute lõppu tema eluküünal kustutati.
Siin aga järgnes üks korraldus teisele. Raadiod
ja jalgrattad tuli ara viia. Kahju oli küll, kuid eelnev
küüditamine oli inimesed araks teinud ja keegi ei
julgenud neid viimata jätta. Pealegi olid need ju kõik
registreeritud. Uued korraldused kohustasid kõik pussnoad,
kirkad, kangid ja labidad ara andma. Aknaklaasidele tuli risti
paberiribad kleepida ja õhtuks tuli vastavast paberist
pimendus kardinad valmistada. Soovitati iga maja õue
ka pommivarjend kaevata.
Kui Kärdla Kalevivabriku auruvilega õhuhäire
anti, ei tohtinud keegi ilma „propuskita“ tänaval
liikuda. Õhuhäireid anti üsna sageli õhtuti
ja need kestsid tavaliselt kogu öö. Ka minu isa,
kes õhtuti postimajas saabuvat posti vastu võttis,
sai vastava "propuski". Lennukeid nägime aga
haruharva ja needki tegid ainult luurelende. Venelased tulistasid
neid oma õhutõrjekahureist, aga pihta ei saanud
kunagi. Kord suvel olin Tiigi ja Paju tänava nurgal põlise
kastani kõrval ja vaatasin, kuidas vaenlaste lennuki
pihta lastud mürsud küll selle ees, taga ja kõrval
lõhkesid, jättes endast taevasse ilusa valge suitsurõnga.
Äkki tuli vuhinal üks asi läbi puu okste, nii
et lehepuru taga, minu kõrvale tänava sillutise
sisse. Pärast kiskus miilits selle välja, selgus,
et oli ühe mürsu ots.
Ühiskondlikus korras kaevati mere äärde kaevikuid
ja taoti kartulipõllud ja muud lagedamad kohad 2 meetri
pikkuseid kasekaikaid täis, et vaenlane ei saaks lennukiga
maanduda. Peale sõda saime Linnumäe tänava
äärest oma väikselt kartulipõllult vähevankri
koormatäie kaikaid.
Aeg möödus. Side mandriga oli katkenud. Kogu Eesti
oli sakslaste valduses. Seda näitas siia põgenenud
ülemuste arv. Ka Saksa lennukilt allavisatud lendlehtedele
trükitud Eestimaa kaardilt oli näha, kui väike
osa oli veel venelaste kätte jäänud. Vene sõdureid
kutsuti end vangi andma ja selle jaoks oli lendlehele vastav
talong trükitud, mida sel juhul soovitati ette näidata.
Pühapäeva, 12. oktoobri hommikul äratasid
meid juba õige varakult madalalt lendavad Saksa lennukid,
mis aeg-ajalt kuulipildujast tulistasid. Isa arvas, et küllap
sakslased on Hiiumaale maandunud. Peale lõunat jõudsidki
jutud Kärdlasse, et sõda käib Emmaste kandis
ja soovitati igale majale, kus pole sõjaväelasi,
valge lina pesunöörile riputada, siis sakslased
ei pommita. Seda pole vaja olnud kellelegi teist korda öelda.
Paar päeva hiljem levis perest-peresse sõnum,
et täitevkomiteest saab raadiod tagasi. Läksime
kohe vaatama. Õnneks oli meie väike "RET
Maret" veel alles. Järgmisel päeval oli keegi
kiriku uksetahvli purustanud, sest seal hoiti äravõetud
jalgrattaid. Läbi selle augu sain ka meie ratta koju
tuua.
16. oktoobri hommikul istusime köögis, kui
käis plahvatus ja aknast paistis, kuidas tume suitsusammas
kerkis Kärdla Kalevivabriku kohale. Hoone oli bensiiniga
põlema pandud. Peale selle süüdati veel vana
apteek ja surnuaia väravas olnud kalmistuvahi majake.
On mõistatuseks jäänud, kellele see tilluke
hoone jalgu jäi? Vabrik põles kogu päeva
ja öö. Kustutada ei lubatud. Mõnel töölisel
õnnestus siiski põlevast hoonest ülikonnariide
rull välja tuua ja koju viia. Ka Tahkunasse põgenenud
venelaste käes olnud hooned "vaadati" kohalike
elanike poolt üle ja viidi kaasa kõik, millel
vähegi väärtust oli.
Õhtuks jõudsid Saksa väed Kärdlasse
ja sõdurid ööbisid linna majades. Hommikul
läksid kõik Tahkuna poole. Lõimastu võimsad
kahurid tulistasid oma mürske Hiiumaa sellele osale,
mis sakslaste valduses oli. Nii sattus ka Kärdla linn
tule alla ja meil tuli keldrisse varjuda. Meie õue
õnneks ühtki mürsku ei langenud, küll
tuli neid aga nii Pika kui ka Valli tänava poolse aia
taha päris mitu tükki ja meie õuemuru oli
nende kilddudest mullale kistud. Ka paar aknaklaasi purunes
ja plekk-katuses oli mitu auku. Kõige võimsam
tulistamine toimus 18.-19. oktoobri öösel.
Esmaspäeval 20. oktoobril oli rahulik ja enam
ei tulistatud. Läksin Valli tänava lõppu
ja karjamaa väravast paistis, et Lehtma sadamas laod
põlesid. Võis arvata, et seal olid lahingud
lõppenud.
Nagu hiljem selgus, polnud kolme ööpäeva jooksul
Kärdlasse langenud mürsud erilist kahju tekitanud.
Minu teada hukkus üks vanataat. Paar maja ja kelder said
kahjustada. Kui käisin Sadama tänava äärset
mürskudest üles küntud kartulipõldu
vaatamas, ütles mulle üks seal elav vanahärra:
"Sa näed, igal mürsul on juhtija kaasas olnud.
Kord vajutas ta selle otsa alla ja see plahvatas majade ees
kartulipõllul, teinekord upitas üle majade ja
see lõhkes nende taga peenramaal. Ainult ühe maja
juures ta eksis ja selle nurk sai pihta."
Peale lahingute lõppu heisati majadele Eesti lipud.
Saksa sõdurid käisid kirikus. Kolm teenistust
oli järjest ja järgmisel päeval nad lahkusid
Hiiumaalt koos sõjavangidega. Kärdlasse jäi
vabrikuhoovi majadesse väike üksus ja apteegi peale
komandantuur.
Esimestel päevadel anti Hiiu tänava leivatööstusest
Kärdla rahvale tasuta sõjaväelaste poolt
valmistatud vormileiva kuivikuid, hiljem anti toidukaardid.
Saksa ajal oli ka Vene raha käibel, vahekorras üks
mark võrdus kümme Vene rubla.
Nüüd jäid venelaste poolt rajatud ehitised
ja kindlustused hiidlastele rikkalikuks rüüstamisobjektiks.
Sakslased püüdsid seda takistada ja palkasid Lehtmasse
isegi pideva valvuri. Sealt toodi Kärdlasse kiiruga ehitatud
elektrijaamale generaator, lülituskilbid, kaablid ja
liiniehitus materjalid. Nende toomiseks oli sakslastelt luba
olemas, sest nad tahtsid ka ise kiiresti elektrit saada. Tänu
sellele said ka pooled Kärdla elanikud juba 1941.
aasta lõpuks ühe 40 vatise elektrilambi
majja, mida siis pika juhtme otsas igasse ruumi tõsteti,
kus valgust vaja oli.
Pärast lahinguid käisid talumehed oma hobustega
paar nädalat käsukorras Lehtma - Tahkuna metsades
langenud Vene sõdureid otsimas ja matmas. Minule jäi
Lehtma kant oma ehitistega hulgaks ajaks saladuskatte alla.
Kuna seal oli mitmel pool miinivälju ja muid ohtlikke
asju, siis vanemad ei lubanud sinna minna.
1942. aasta suvel käisin siiski jalgrattaga veidi
asja uurimas. Sõitsin Kõrgessaare maanteed mööda
kuni vana Lehtma teeni ja seda mööda pisut edasi.
Esimene asi, mida nägin, oli teeristis lähedal betoonist
valatud kuulipilduja dott. Järgmisel aastal, enne Hjalmar
Mäe Hiiumaa külastamist, lasksid sakslased selle
õhku. Sealt natuke maad edasi, suures metsas, oli risti
Lehtma teega rajatud pikk mõne meetri laiune tõkkeriba.
Jämedad puud olid rinnakõrguselt üksteise
otsa maha saetud ja okastraadiga üle tõmmatud.
Tee oli sellel kohal kahe suure linttraktoriga suletud. Nüüd
olid nad põlenud ja teest kõrvale lohistatud.
Tarestes oli jälle kuulipilduja dott ja kaevikud, kus
vedeles mitmel pool ka püssipadruneid. Võtsin
neid paar peotäit taskusse ja sõitsin tagasi.
Kodus väänasin kuulid eest ara ja sealt saadud püssirohtu
oli huvitav põletada. Suurematel poistel oli jämedamat
rohtu. Nad olid seda saanud Sihisuus asunud õhutõrjesuurtüki
padrunitest. Eelnevalt tulid mürsud kesta otsast ara
väänata. Seal sai ka üks minust mõni
aasta vanem Kärdla poiss surma. Ta oli tühjadel
mürsu kestadel haamriga tonge lahti löönud
ja nii seal paugutanud. Ühel padrunil oli aga osa lõhkeainet
põhja jäänud ja selle plahvatus viis tema
mütsi koos pealaega ara. Niipalju veel Sihisuu õhutõrjepatareist,
et venelased ehitasid selle maskeerimiseks Tareste randa nähtavale
kohale vineerist õhutõrjesuurtüki maketi,
et sellega saksa lendureid petta, kuid sellest polnud abi.
Lehtma - Tahkuna ehitistega sain tutvuda 1943. aasta suvel.
Kevadel oli vaja kuhugi tööle minna, sest sügisel
ilma töötamise tõendita kooli ei võetud.
Siis organiseerisid sakslased Kärdla elanikest tööliste
grupi. Seal olid peamiselt naised ja ka mõned koolipoisid,
kes veel sõjaväkke võtmiseks noored olid.
Igal hommikul kogunesime Valli ja Pika tänava nurgale,
kuhu tuli istepinkidega varustatud sõjaväe veoauto.
Sealt sõitis see lõbus seltskond lauluga Lehtmasse
koristus ja laadimistöödele. Õhtul kella
seitsmeks tõi sama auto meid jälle tagasi. Siis
õnnestuski oma silmaga näha, mida endast kujutas
see salapärane ja rikas Lehtma.
Mööda käänulist metsavaheteed Lehtmasse
sõites ehmatas mõnikord kurvi tagant vastuvaatav
kaika otsa pandud inimese pealuu. Ka metsas võis sageli
inimkonte näha. Lehtmasse jõudes läks tee
läbi kõrgete väravate avarale sadama territooriumile,
mis oli okastraadist aiaga piiratud. Värava kõrval
asus kohe väike valvuri majake. Teest vasemal, metsa
ääres, olid mitmed suured puumajad. Nagu seal vedelevate
jäätmete järgi võis oletada, valmistati
nendes töökodades kindlustustel vajaminevaid metall-
ja puitdetaile. Teest paremale jäid kõrged kolmnurkselt
üles laotud lauavirnad. Olid veel suured hunnikud mitmesuguse
ristlõikega ümar-, latt- ja vinkelrauda ning torusid.
Edasi tuli sadamast Tahkunasse minev raudtee. Selle kõrvale
mere poole oli laudadest ehitatud mitu suurt ja kõrget
laohoonet. Mööda teed sadama poole oli vasakul mere
ääres olnud mitmeid hooneid. Nende vundamentide
vahel olid suured kuhjad põlenud naelu, klaasi, portselanisolaatoreid,
tülle ja muud. Raudtee kulges pika sadamasilla lõpuni.
Lõpuosas oli sild laiem ja seal hargnes raudtee kaheks.
Kõrvalteel seisis traktorimootoriga vedur ja mitmed
vagonetid.
Piki raudteed Tahkuna poole minnes oli esimene Lehtma lähistel
asunud väike sõdurite linnake, kahe kahekordse
palkhoone ja mitmete barakkidega. Siis kulges raudtee hulk
maad metsavaikuses, kuni jõudis Lõimastu võimsate
patareide tsooni. Kahe kahuri vahekohas asus betoonist keskkütte
katlamaja. Selle juurest läksid mööda raudteetammi
äärt nii esimesse kui teise suurtükitorni korgiga
isoleeritud keskküttetorud, mis asusid betoonkanalites.
Teispool raudteetammi kulgesid maasse kaevatud kaablid. Puithoones
olnud elektrijaam oli põlenud. Lehtma poolne kahur
oli oma alusel ja seda polnud plahvatus suutnud liigutada.
Tahkuna poolse kahuri oli plahvatus õhku paisanud ja
see oli toru ees sinna kõrvale rabasse kukkunud, kogu
platvorm tema küljes õhus rippumas. Teenindusruumid
olid ääreni vett täis.
Tulejuhtimiskeskus paiknes nendest merepool, üle Lehtma
- Tahkuna maantee asuvates liivamägedes. Sinna maa alla
pääses läbi kahe käigu. Nende maapealsed
avad asusid teine-teisest paari-kolmekümne meetri kaugusel,
maa-alused otsad aga peaaegu kõrvuti. Sealt pääses
läbi võimsa raudukse maa-alusesse „linna“,
kus olid personali elamis- ja tööruumid. Peale selle
telefonikeskjaam, elektrijaam, keskkütte ruum, seadmed
mürgitatud õhu puhastamiseks, toidulaod jne. Samuti
oli ka maa peale ulatuv kuulikindel laskepesa. Esimeselt korruselt
pääses raudredelit mööda alla teise korruse
tubadesse.
Sellest ehitisest pisut Tahkuna poole asus väiksel kingul
optilise kaugusmõõtja teeninduspunker. Kogu
ehitiste soojaga varustamiseks oli maantee ääres
betoonist keskküttemaja, milles olid vedelkütusega
töötavad katlad.
Tahkuna tuletorni lähistel asusid väiksemad kahurid
oma maapealsete raudbetoonist mürsuhoidlate ja teenindamisruumidega.
Lõimastu
patarei ruumides õnnestus mul olla 1961. aasta
jaanuaris. Siis pumpas elektrijaam Lehtma poolse kahuri maa-alused ruumid veest tühjaks.
Seal asunud agregaadid oli kunagine plahvatus rikkunud. Olime
seal üle nädala, et saada tagavaraosi Kärdla
Elektrijaamas töötavale samatüübilisele
diiselagregaadile, mis oli saadud Tahkuna-poolse suurtükitorni
alt.
Kahuri maa-alustesse ruumidesse viis pikk betoonist kaldkäik,
mille ava asus samas lähedal metsa all. Esimese korruse
elamisruumide vahelt viis metalltrepp alla teise korruse ruumidesse.
Seal päris välisseina ääres asus ka elektrijaama
ruum, kus seisid kõrvuti kaks 176 kW võimsusega
agregaati. Nende kohaletoomiseks oli välja kahurialuse
kõrvale tehtud betoonist nelinurkne kaev. Selle põhjas
(10-12 m sügavuses) oli jõujaama seina jäetud
ava, mis peale agregaatide sissevedamist suleti.
Kahur ise oma maapealse soomustorniga pöörles
võimsal alusel. Selle all esimesel korrusel asetsesid
suure ringi kujuliselt mürsuriiulid, mis olid valmistatud
nurkrauast ja nägid välja nagu mesilaskärg.
Iga mürsu jaoks oma pesa. Teistel samatüübilistel
riiulitel hoiti suuri plekkpurke, milles olid olnud püssirohulaengud.
Peale patarei kuivaks pumpamist kutsuti kohale sõjaväe
sapöörid, kes seal leiduva lõhkeaine välja,
läheduses asuvasse dotti kandsid ja seal lõhkasid.
Peale plahvatust nägi see ehitis üsna armetu välja.
Mürsud kanti kahuri aluse peale kõrvuti ja pärast
meie töö lõppemist tehti üks võimas
pauk.
Kogu see suur ja võimas kompleks alates Lehtmas asuvast
sadamast, teedest, raudteest ja lõpetades patareide
ning nende juures olevate ehitistega pani mind mõtlema,
kuidas oli võimalik see kõik vähem kui
kahe aastaga küllaltki kvaliteetselt valmis ehitada?
Tulid nad ju siia ja alustasid praktiliselt tühjalt kohalt.
Ei näinud ma seal peale linttransportööride,
segumasinate ja mõne suure käsiajamiga vintsi
mingeid muid mehhanisme. Kuidas ja milliste vahenditega see
inimmass seal töötas? Sellele küsimusele ei
oska ma vastata.
Tagasi
|