I maailmasõda
Merekindlused Eestis 1913-1940.
Heino Gustavson
Rasked torus Eesti randadel. Mati Õun
Sõjaväeraudteed. Jüri
Loog
Eesti kitsarööpmelised raudteed
1896-1996. Mehis Helme
Sõda, sõda ... Emiljan
Lepisto
Aastail 1916-1917 Hiiumaal. Dmitri
Batrakov
Saaremaa kaitsmine ja vallutamine a.
1917. Nikolai Reek
Merekindlused Eestis 1913-1940
Heino Gustavson
Olion, Tallinn 1993
1.1. Eelpositsioon
Nagu nimi ütleb, oli tegemist Soome lahte
riivistava esimese kaitseliiniga. Vaatamata sellele,
et positsiooni on ka nimetatud Tahkuna-Hanko liiniks,
ei asunud nimetatud linnas patareisid. Need paiknesid
Hanko neeme tipust edelas, mõne miili kaugusel
Russarö saarel. Algul kavatseti seal üles
seada 12'' ja 10'' kahurid, ent Vene relvatehaste tootmisvõime
oli juba enne Esimest maailmasõda ammendatud.
Nii tellitigi USA firmalt "Bethlehem Steel"
kuus 9,2'' kahurit ja moodustati neist kolm kaherelvalist
patareid. Saare põhjaossa ehitati tagalakaitseks
neljasuurtükiline 75 mm patarei, samas oli kaks
õhukaitsepatareid (ühes kaks 75 mm, teises
kaks 57 mm kahurit).
Positsiooni lõunatiiva moodustasid kolm rannapatareid
Eestis.
Tahkuna 12'' patarei (nr. 39) asus nüüdseks
hävinud külast kirdes. Ette olid nähtud
varjenditega alused betoonist, kaks diiselelektrijaama,
vaatlustorn, komandopunkt, eraldi kuus varjendit, barakid
jne. Iga suurtükialus kujutas enesest raudkivivundamendiga
silinderjat betoonrajatist läbimõõduga
15 m (kõrgus maapinnast kuni 1,3 m), millelt
kerkis 0,6 m kõrgune tüvikoonuseline osa
(diameeter alt 7,5 m, ülalt 6,5 m). Sellele oli
ringikujuliselt kinnitatud 32 kahurifikseerimispolti,
viimaste läbimõõt oli 6 cm. Patarei
taga kulges kitsarööpmeline raudteeliin Lehtma
sadamasse. Suurtükid seisid kahe paarina, aluste
vahe keskpunktist keskpunktini 64 m, paaride vahe 111
m. Idapoolse paari tulesektor suundus põhja,
läänepoolse oma kirdesse. Läheduses paiknes
kolmest 57 mm kahurist koosnev õhutõrjepatarei
(nr. 39a).
Lehtma 6'' patarei (nr. 38) oli Tahkuna ja Lehtma vahel
merre küündivast väikesest maaninast
ligi 250 m kaugusel, patareist nr. 39 umbes 3,5 km ida
pool. Samast möödus raudtee. Puidust suurtükialused
seisid paarikaupa ühel sirgel. Paaride vahet oli
139 m ja kummagi paari vahe 65 m. Kaitseks oli liivavall
palkseinandiga.
Põõsaspea e. Spithami 6'' patarei (nr.
37) asus neemetipust 300 m lõuna pool läänerannas.
Sealgi oli kasutusel samasugune (2+2) paarispaigutus,
kaugused vastavalt 76 ja 53 m. Edelapoolse kahuri kõrval
paiknes komandopunkt. Ehitusmaterjaliks oli betoon,
nii alustel kui ka teistel rajatistel. Patarei juurest
varjendist veeretati helgiheitja piki rööpaid
positsioonile ranna äärde. Jõujaam
ning eluruumid olid kaugemal tagapool. Positsioonini
ehitati Rooslepalt munakivitee.
Tahkuna ja Russarö vahel laius miiniväli,
mis küündis tulesektorist teiseni. Kui sakslased
sügisel 1917 Hiiumaale jõudsid, õhkisid
põgenevad suurtükimehed osaliselt patareid
nr. 38 ja 39. Patarei nr. 37 jäeti maha veebruaris
1918 eriliste kahjustusteta.
1.2. Muhu väina positsioon
[
] Hiiumaale rajati Kukka-Nõmba-Võntküla
kaevikuteliin.
Muhu väina positsioonil oli kaks merelennubaasi:
Haapsalus (õigemini küll Rohukülas)
ja Kihelkonnas. Esimesele olid allutatud Tahkuna ja
Kõrgessaare lennusadam, teisele lennusadamad
Kuressaares, Sõrves ja Virtsus. Esialgu oli tegemist
küll vaid projektidega. Sõjasadama staatuse
said Kuivastu (peasadam), Orjaku (torpeedopaadid), Mõntu
(torpeedopaadid, valvelaevad ja miiniveeskajad) ning
Rohuküla (remondibaas). [
]
Hirmuste 6'' patarei (nr. 47) Kõpus Hiiumaal
ehitati samanimelisest külast 500 m põhja
pool ranna äärde, kuhu rajati ka sadamasild.
Meritsi saabuvad varud toimetati positsiooni juurde
vagonettidel. Kruusast eesvalli taha puitalustele oli
paigaldatud neli kahurit, samas oli neli palkvarjendit.
Barakid jäid ligi 300 m tahapoole metsa varju.
[
]
Rasked torus Eesti randadel
Mati Õun
Ajakiri Tehnikamaailm 12/2001
[
] Vastavalt keisrihärra enese poolt 1912.
aasta 5. juunil allkirjastatud plaanile ehitatigi I
maailmasõja eel ja ajal Eesti ning Soome rannikule
sadakond rannapatareid, millest osa jäid küll
lõpetamata. Neist umbes poolsada patareid pidi
tulema Eestisse ja sellest poolesajast omakorda 7 olid
raskepatareid, mis tolleaegse keelepruugi kohaselt olid
relvastatud 12- ja 14- tolliste suurtükkidega.
Ehitusel olnud kolmest 14-tollisest (356 mm) patareist
ei valminud ükski, 12-tolliseid (305 mm) sai valmis
neli. [
]
305 mm patareid ehitati Aegna saarele ja Naissaare põhjaotsa.
Need olid 180 m pikkused betoonehitised, kus kummalgi
oli kaks kahesuurtükilist soomustorni. Selliste
soomustornide pöörleva osa kaal oli 570 tonni,
esiseina paksus 305 mm ja soomuslae paksus 203 mm. 15,85
m pikkused suurtükirauad kaalusid ligi 51 tonni.
[
]
Mürsu kaal oli olenevalt tüübist 446-471
kg ja pikkus 119 - 153 cm. Lennukaugust oli neil I maailmasõja
aegadel kuni 28,8 km.
Muidugi ei koosnenud patareid ainult suurtükitornidest,
nende kahekorruselised betoonkehad mahutasid meeskonnaruume
220 mehele, laskemoonakeldreid 400 mürsule ja laengule,
elektrijaama kõigi tarvilike mehhanismide käigushoidmiseks
ning valgustusvoolu saamiseks ning hulga muidki ruume.
"Suured tükid" sõjas
Naissaare 305 mm patarei sai valmis 21. septembril
1916 - just I maailmasõja haripunktis. Aegna
samakaliibriline patarei sai lahingukorda aasta hiljem.
Vahepeal olid aga valmis saanud veel kaks 305 mm patareid,
mida esialgu ei olnud plaaniski - need oli Sõrve
ja Tahkuna patareid. Sõja eel venelased Lääne-Eesti
saari oluliselt ei kindlustanud, ainult Vormsile ja
Kessulaiule pandi mõned patareid. Vene väejuhatus
nimelt arvas, et kasutades oma masendavat ülekaalu
merel, võtavad sakslased need saared ära
niikuinii, kui vaid tahavad. Kuna aga sõjapraktika
näitas, et sakslased kasutasid oma laevastikku
vaid Põhjamerel võitluses Briti laevastiku,
vastu, tekkiski vene väejuhatusel mõte,
et vast õnnestub Eesti saaredki enda käes
edasi hoida. Algas saarte palavikuline kindlustamine,
mille käigus tekkisidki Sõrve ja Tahkuna
raskepatareid. Kuna soomustornidega patareide ehitamine
võttis aega 3-4 aastat, Saksa laevastiku kallaletung
võis aga toimuda iga hetk, seati saartele üles
nn. sõjaaegsed ersatspatareid. Nende suurtükkide
rauad olid samalaadsed tornpatareide omadega, suurtükid
ise aga paiknesid kõrgetel soomuskatteta alustel,
mis toetusid betoonkoonustele ja neid ümbritsevatele
rõngakujulistele raudteejuppidele.
Sõrve patarei laskekaugus oli 28,7 km, mis jääb
just kilomeetrijagu puudu vastasolevast Kuramaa rannast.
Tahkuna patarei laskekaugus oli 26,9 km - vahe tuli
sellest, et Sõrve kahurite tõstenurk oli
40° ja Tahkuna omadel vaid 30°.
Teatavasti võeti Saare- ja Hiiumaa I maailmasõja
käigus 1917. aasta sügisel sakslaste poolt
siiski ära. Dessandi kolmandal ja neljandal päeval,
14. ja 15. oktoobril, pidas Sõrve patarei tulevahetust
Saksa sõjalaevadega, kuid venelaste Saaremaalt
põgenemise käigus jäeti patarei maha
ja langes sakslaste kätte. 20. oktoobri paiku said
sakslased tervelt kätte ka Tahkuna raskepatarei.
Kui 1918. aasta veebruari lõpul Saksa väed
Tallinnale lähenesid, lasksid siit lahkuvad venelased
Aegna ja Naissaare patareid õhku. Sama aasta
lõpul tuli aga sakslastelgi siitmailt lahkuda.
Seejuures lõhuti põhjalikult Sõrve
patarei.
Eesti Vabariiki kaitsmas
Seega päris Eesti sõjavägi töökorras
vaid Tahkuna patarei, millega polnud midagi peale hakata,
kuna Hiiumaad keegi ei rünnanud. Tallinnale oli
aga Balti laevastiku kallaletungi oht reaalne. Pealinna
ümbruse purustatud patareisid üle vaadates
selgus, et kõige reaalsem on Aegna 305 mm patarei
taastamine. Kuigi ka sellel oli suuri vigastusi: parempoolne
soomustorn oli plahvatusega oma tugirõngast välja
paisatud, vasakpoolse soomustorni 20 cm paksune katus
pealt lennanud, jõujaam purunenud, elektrijuhtmestik
põlenud, betoonis praod. Kuid Eestis leidus raskepatareide
spetsialiste ja insener Edgar Heinrichseni ning aseohvitser
Jaak Feldmanni juhtimisel seati parempoolne soomustorn
lahingukorda juba Vabadussõja kestel; 1920. aasta
kevadel sai laskekorda ka vasak torn.
Samal aastal monteeriti Tahkunas maha suurtükkide
rauad, neist kolm veeti 1924. aastal Naissaarele. Eesti
Merekindluste juhtkonnal oli plaanis taastada üks
soomustorn Naissaare 305 mm patareis; kaks rauda läinukski
sealsete vigastatute asemele, kolmas jäänuks
reservi.
Ühes kohaletoodud rauas oli kinnikiilunud mürsk
- ilmselt üritasid kas venelased või sakslased
rauda lõhata. Naissaare suurtükiohvitserid
otsustasid mürsu rauast välja lasta. Selleks
kaevati raud saare idarannal maasse 20 kraadise nurga
all. Pärast poollaengu lõhkamist lendaski
mürsk välja. Olgu siinkohal öeldud, et
nii suure kaliibriga suurtükke ei laetud padrunitega.
Pooletonnised mürsud tõsteti laskemoonakeldrist
üles elektrielevaatoriga ja lükati rauda mehhaanilise
laadimisseadme abil. Mürsule järgnesid kaks
pikliku siidkotti püssirohuga, mida nimetati poollaenguiks.
Poollaengu pikkus oli 133m ja kaal 66-78 kg, seega kulus
mürsu väljalennutamiseks 132-156 kg püssirohtu.
[
]
Sõjaväeraudteed
Jüri Loog
Raamatust "125 aastat raudteid Eestis",
Tallinn 1997
1912. aastal alustati Imperaator Peeter Suure nimelise
Merekindluse ehitust. Vene tsaari Nikolai II heakskiit
16. nov. 1911. Kitsarööpmelise kindlusraudtee
keskus asus Nõmme-Väike jaamas. Peeter Suure
nimelise Merekindluse raudteed asusid veel Soome lahe
põhjarannikul, Aegnal, Naissaarel, Hiiumaal ja
mujal. [
]
1918 - Saksa Väliraudtee (HF) üksus lõpetas
Lehtma - Tahkuna rannakaitse raudtee ehituse, samuti
jätkas intensiivselt Saaremaa raudteede ehitustöid
ja lõpetas Tamsalu-Paide raudtee ehituse.
Eesti kitsarööpmelised
raudteed 1896-1996
Mahis Helme
Autori kirjastusel 1996
Eelpositsioon ja selle raudteed (lk. 50)
1914. aastal ehitati Lehtma vastvalminud sadamast Tahkuna
patareini umbes 6 km pikkune ja 750 mm laiune raudtee,
mis möödus 2,5 km kaugusel Lehtma sadamas
asuvast patareist. Tahkunasse ehitati ka vedurikuur
kahele vedurile. Auruvedurid saadi firmalt Orenstein
& Koppel Saksamaalt. Need olid 90 hobujõulised
0-3-0 tüüpi tankvedurid, mis valmisid Babelsbergis
1914. aasta kevadel. Vagunitest võeti kasutusele
8-tonnise kandejõuga neljateljelised platvormid,
mis olid ehitatud 1913. aastal Peterburis aktsiaseltsis
Artur Koppel. See firma oli tütarfirmaks O. &
Koppelile ja tegeles raudteetehnika vahendamisega ja
selle ehitamisega. [
]
Muhu väina positsioon ja selle raudteed
(lk. 50)
[
] Kitsarööpmelised raudteed ehitati
Mõntu sadamast Sõrve säärde,
Hirmuste sadamast patareideni, Kuivastu sadamast Või
küla lähistele, Vormsi põhjasadamast
patareideni ja sealt majakani. Alustati ka 3 km kitsarööpmelise
raudtee ehitamist Roomassaarest Kuressaarde kindlustuste
tarvis vajamineva ehitusmaterjali kohaleveo kergendamiseks.
See raudtee jäi valmimata. [
]
Hiiumaale ehitati Hirmuste sadamakesest kitsarööpmeline
hoburaudtee patareisse nr. 47, mis asus 500 m kaugusel
rannast. [
]
Sõda, sõda ...
Emilian Lepisto (1900-1977)
Hiiumaa, 26. juuli 1994
1914 [...]
Vastalanud sõda esialgu palju tunda ei andnud.
Olid küll mobilisatsioonid, kus maa tehti meestest
lagedaks, eriti noorematest, kes viidi kaitsma suurt
Venemaad ja keisrit, nagu öeldi. Paljud sokutasid
ennast "kroonutöödele", kust anti
ajapikendust. Hakati ehitama Rohuküla sadamat ühes
töökodade ja sinna juurde kuuluvate hoonetega.
Need hiidlased, kellel olid rannasõidupurjekad,
asusid sadama ehituseks kive vedama, see vabastas sõttaminekust
ning pealegi sai teenida ja mitte halvasti. Laev, mis
oli registreerunud kivide veoks, mõõdeti
ära kantmeetrites, siis oli teada, mitu kanti laev
laadib. Kivide vastuvõtjal ei olnud rohkem muret,
kui vaadata, et laev oleks sissesõidul täislastis.
Nagu kivivedajad ise rääkisid, jäeti
suurem osa kive laevast välja andmata, aga enamasti
neid ei olnudki laevaruumitäis. Ainult keskel oli
tekiluugi alla üleslaotud kivihunnik ja laev oli
vesilastis. Sadamasse jõudes pumbati laev tühjaks,
kivid loobiti mööda lastiruumi laiali, kusjuures
mõni kivi ka sadama sillakasti pidi visatama,
nii silmapetteks. [...]
Oli ju vene riik rikas, mis tal see mõni laevatäis
merevett kinni maksta, ja ega vene ametniku, sadamaehitaja
taskudki sellest mereveest kuivaks ei jäänud.
[...]
Teisel sõja-aastal tabas meie saart raske laastamine.
Nimelt võttis vene sõjavägi suurema
osa kariloomadest ja tööhobustest ära.
Väga paljud talud tehti tööloomadest
päris lagedaks, ei hoolitud sellest, et põld
harimata või hein tegemata jääb. [...]
Mõisates jäeti alles kõik töö-
ja sõiduhobused, samuti lüpsi- ja noorkari.
Ära võeti ainult tööhärjad.
Selle aktsiooniga lõppes Hiiumaa mõisates
tööhärgade pidamine, edaspidi neid enam
juurde ei soetatud.
Kolmandal aastal andis sõda end tugevasti tunda,
kaubad olid ärides lõpul, uusi enam juurde
ei saadud. Hinnad tõusid kõikjal. Põlluharimine
oli väga paljudel taludel hooletusse jäänud,
sest puudus vajalik tööjõud. Sõjaväeametid
meelitasid inimesi põllutööst kõrvale,
sest teeniti rohkem. [...]
[12. okt. 1917]
Vene väge oli Hiiumaal ohtrasti, kuid nende
patareid löödi juba esimesel päeval surnuks.
Algas paanikas taganemine "na roodinu", nagu
nad ise ütlesid. [...]
Jäeti maha suurtükid, hobused rakendati eest
lahti ja lasti ümbruse karjamaadele. Püssid,
padrunid ja muu varustus loobiti metsa, samuti jäeti
maha moonavankrid, ja "padavai" sadamasse,
et saaks esimesele laevale. Heltermaa sadama ümbrus
oli nelja-viie kilomeetri raadiuses kui üks suur
sõjalaager või laadaplats. Seal olid segamini
moonavankrid, riided, saapad, pesu ja kõik muu,
mis sel ajal veel sõjaväes oli, aga eraelus
ammu kadunud.
Maas vedelesid hobuserakmed, telgid, ei puudunud ka
kuulipildujad, püssid, laskemoon ja kolmetollised
suurtükid. Kõige selle keskel saalisid kohalikud
elanikud, kokku tulnud kümnete kilomeetrite kauguselt.
Otsisid ja võtsid kõike, mida arvasid
tarvis olevat, ja tarvis oli kõike, pealegi kui
muidu sai. Võeti ka seda, mida otseselt vaja
ei olnud. Nagu hiljem kuulsin, oli keegi talumees vedanud
koju kolmetollise suurtüki, mille sakslaste tulekul
maasse kaevas ja kus see võib-olla praegugi roostetab.
Viidi ka kuulipildujaid, rääkimata püssidest:
neid oli igal karjapoisil, kes nendega oskamatul ümberkäimisel
mitmeid õnnetusi tekitasid. [...]
Karjamaadel hulkusid vabakslastud hobusekarjad. Neid
kasutati põllutöödel. Tõid hommikul
metsast paari hobuseid, kündsid õhtuni ja
lasid hobused jälle metsa. Ei olnud vaja toita
ega hoolitseda. [...]
Ülemere ei saanud me aga ühtki teadet, mis
seal sünnib. Nägime ainult Rohuküla poolt
tuld ja kuulsime plahvatusi, mis kestsid mõne
nädala ja olid eriti hästi nähtavad öösiti.
Nagu hiljem kuulsime, lõhkusid venelased oma
kallilt ehitatud suurepärast Rohuküla sadamat,
töökodasid ja muid hooneid, mida kokku oli
olnud saja ringis. Terveks jäi ainult poolik ehitis,
millest pidi tulema ohvitseride kasiino, mida neil päevil
kasutab venelaste mereside, ja teine sõrestik,
kuhu pidanuks tulema elektrijaam, mille üht osa
kasutatakse tänapäeval reisijatehoonena. [...]
Aastail 1916-1917 Hiiumaal
Dmitri Batrakov
Hiiumaa esimese revolutsioonikomitee liikme mälestusi
Nõukogude Hiiumaa, 22. veebr. 1968
[...] Sakslaste sissetung
1917. a. sügisel tungisid sakslased Eesti
saartele. Algul maabusid nad Saaremaal, mõni
päev hiljem, 13. oktoobril, ka Hiiumaal.
Öösel lähenesid nad laevadel Tohvri patareile
ja hävitasid selle, saamata ise kannatada. Tohvri
patareide tulistamise ajal katkes äkki side Saaremaaga,
kus asus diviisi staap ja toimusid lahingud sakslaste
dessandiga. Mööda Hiiumaad läks meil
telefoni õhuliin. Soela väinas oli veealune
kaabel. [...]
Kui 13. oktoobri hommikul lähenesime Emmaste mõisale,
tulid meile vastu patareist põgenenud soldatid.
Palju oli haavatuid. Patarei oli sakslaste suurtükitulest
purustatud. Tulistamine vaibus ja valitses vaikus. [...]
Öösel jõudsime tagasi Kärdlasse
polgu staapi. Meile sõitsid veoautodel vastu
soldatid. Kuid nad olid juba hilinenud. 13. oktoobri
õhtul ja järgnenud ööl maandasid
sakslased dessandi, vallutasid Emmmaste kindlustusjoone
ja hakkasid mööda teid liikuma saare sisemusse.
Saksa ristleja pääses karilt ja nende sõjalaevad
tungisid kallale Kõpu poolsaarel asuvale patareile.
Ilmnes, et meie kaugelaske meresuurtükid said tulistada
ainult poolringis ühele poole, selja tagant aga
end kaitsta ei saanud. Seega võisid sakslased
muretult tagalast tulistada, saamata vastuseks ühtegi
mürsku. Purustanud Kõpu patarei, toimisid
sakslased täpselt samuti Tahkunas asuvaga. Nii
varises kogu Hiiumaa rannakaitse kokku, kusjuures sakslased
ei saanud üldse kannatada.
Paneb hämmastama, millised lollid või reeturid
patareid ehitasid. Väga võimalik, et kontrevolutsioonilised
admiralid ja kindralid püüdsid nii avada sakslastele
tee Petrogradi peale, et lämmatada sealne revolutsioon.
Desorganiseeritud maaväed olid halvasti relvastatud.
Enamik ohvitsere eemaldati juhtimisest. Üksikud
soldatite grupid võitlesid oma seltsimeeste juhtimise
all. Siiski kestsid lahingud saarel nädalapäevad.
See aga ei olnud organiseeritud vastupanu. [...]
Elanikud hakkasid purustama ja laiali tassima sõjaväe
ladusid. Neid ei kaitstudki. Parem, kui varustus ei
jää sakslastele. Vankritel veeti taludesse
laiali suhkrut, jahu, konserve. Ka soldatid võtsid,
mida said. Leiti ohvitseridele mõeldud veinitagavarad.
Kalevivabrikust veeti laiali kalevirulle ja vaibapuntraid.
Soldatid ootasid, et mandrilt saadetakse transport evakueerimiseks.
Telefoni teel teatati, et laevad on välja sõitnud,
kuid kohale nad ei jõudnud. Nähtavasti polnud
mandril parem kord kui meil. Saarelt ei evakueeritud
kedagi ega midagi. Kõik soldatid, kes ei hukkunud,
langesid vangi. [...]
Saaremaa kaitsmine ja vallutamine
a. 1917
N. Reek
Tallinn, 1937
3. Hiiumaa kindlustustööd (lk. 52)
Hiiumaale kavatseti ehitada piki põhja- ja läänerannikut
kohtadesse, mis on soodsamad dessandi maalesaatmiseks,
laskepiluga varjendite (kaponiiride) ja rühma-
või poolkompani kaevikute süsteem. Vastavalt
looduslikele tingimusile kogu nimetatud rannik oli jaotatud
kolme ossa:
" Lehtmast Paope külani,
" Paopääst Mardihansuni ja
" Mardihansust Emmasteni.
Lõik Lehtmast Paopää külani jagunes
veel omakorda kahte ossa: Lehtma sadamast Mudasteni
ja Mudastest Paopää külani.
Lehtma sadamast Mudaste külani on rand liivane
ja ainult mõnikümmend sülda lai; vahenditult
randjoone taga on okaspuumetsaga kaetud kõrge
liivaluide. Arvestades maastikku otsustati lõigu
selles osas ehitada randjoonele ainult rida vaatluspunkte
ja vähemaid kaevikuid välivahtkondade ja kuulipildujate
jaoks, kuna kaitsepositsioon pidi moodustatama randjoone
taga olevale liivaluitele, mis pakkus küllaldast
kaitset nii püssi kui suurtükitule eest.
Kitsad, praotaolised kaevikud otsustati kaevata luite
harjale; kohtades, kus luite sisemine kallak oli järsk,
piirduti luite ühe külje mahakaevamisega ja
selle vooderdamisega. Lõigu sellesse ossa oli
kavatsus ehitada 4 kaevikut esimeses ja 5 teises järjekorras.
Lõigu osas Mudaste külast Paope külani
ulatuvad merre kaks maanina - Kotseri ja Kõrgessaare;
rand on siin liivane ja üle külvatud raudkividega;
meri on madal ja rikas leetseljakuist. Väikese
süvisega laevadele on soodsaks lähenemiskohaks
Paopää küla rajoon. Kuna põhjavesi
selles rajoonis on lähedal, siis oli võimalik
ehitada siia ainult pinnapealseid kaevikuid. Kaevikute
eesvallid ehitati kividest ja kaeti liivaga; kaevikute
sisemine kallak vooderdati osaliselt kividega, osalt
puuga. Igasse kaevikusse ehitati kuulipildujaalus kahele
kuulipildujale. Lõigu selles osas oli ette nähtud
ehitada 6 kaevikut esimeses ja 11 teises järjekorras.
Lõik Paopää külast Mardihansuni
(Kõpu säär).
Kogu rand on kitsas ja liivane, selle taga algab
tihe mets, mis katab kogu poolsaart; metsas leidusid
ainult üksikud ja isegi jalaväele raskesti
läbipääsetavad teed.
Kogu poolsaarel olid käimas tööd nende
teede sihtide puhastamiseks, mis viivad poolsaare peamagistraalilt
(Paopää, Kõpu, Ristna tuletorn) poolsaare
rannale. Poolsaare kivine pinnas raskendas tuntavalt
kaevikute ehitamist, mistõttu kõik kaevikud
rannal tehti pinnapealsed.
Poolsaare keskosas idast läände asetseb seljandik,
mis kahes kohas laieneb, moodustades kõrgemaid
küngaste gruppe. Esimene selline küngaste
grupp asetseb Kõpu, Surepi, Mägipää
ja teine poolsaare kaelas Koppa ja Puski külade
rajoonis.
Esimese küngaste grupi rajoonis oli märgitud
positsioon, mis läbi lõikas poolsaare lääneosast
itta viivad teed. Teise küngaste grupi rajoonis
oli ette nähtud poolsaare varupositsioon, mis pidi
läbi lõikama poolsaare kaela Luidja lahest
Õinigu laheni.
Eespoolnimetatud küngaste gruppide kõrgematele
tippudele olid organiseeritud vaatluspunktid (Kõpu
tuletornis, Hannusemäel ja Mardihansu külast
umbes 3 km põhjapool oleva ap.õigeusu
kiriku juures).
Poolsaarel olid ette nähtud kaevikud:
- piki rannikut - 16 kaevikut, neist 5 pidi ehitatama
teises järjekorras;
- poolsaare lõuna osas 11 kaevikut, mis olid
määratud ühe pataljoni jaoks; kaevikud
asusid rannikust Kõpu tuletorni juurde viivate
teede ja jalgradade rajoonis;
- poolsaare kaelas Villamaa, Puska; Koppa külade
rajoonis10 kaevikut, mis pidid sulgema vaenlasele edasipääsu
poolsaarelt saare sisemusse; osa kaevikuid asetses liivaküngaste
harjal; sellele positsioonile otsustati asetada ka osa
kaevikurelvadest.
Lõik saare läänerannikul Mardihansu
külast Emmasteni. Rannik on raudkividega üle
külvatud. Poole kilomeetri kaugusel rannikust algab
soostunud mets. Kohati mets kaugeneb rannast enam kui
pool kilomeetrit, moodustades rannal suuremaid lahtiseid
alasid, nagu Õinigu, Halte ja Vanamõisa
rajoonis. Põhjavee läheduse tõttu
olid kõik kaevikud siin pinnapealsed. Igas kaevikus
olid ette nähtud kuulipildujapesad. Üldse
nimetatud lõigus oli ette nähtud 23 kaevikut,
milledest 9 pidi ehitatama teises järjekorras.
Traattõkked olid ehitamisel.
Hiiumaa varupositsioonid.
Tugevamaks ja kestvamaks vastupanuks Hiiumaal nähti
ette varupositsioon Kukka, Nõmba, Venküla
üldjoonel, millel pidi olema sillapea tähendus.
Nimetatud joone luurel selgus, et sillapea tähendusega
varupositsioon on soovitav moodustada kahel joonel:
- Kärdla, Lõpe, Partsi; Kuri, teises järgus
Kukka, Padala ja
- Sillaotsa, Pühalepa, Vallipää joonel.
Nimetatud kaks sillapead pidid kujutama enesest kaht
eraldi lõiku.
Kukka, Nõmba, Venküla joont ei peetud soovitavaks
kindlustada, sest peale suurte tööde positsiooni
kindlustamise alal tekkis veel kahtlus, kas väeosad
suudavad seda joont tugevalt kaitsta. Tuli arvestada
taanduvate väeosade tungist koonduda teedele, kusjuures
oleks kujunenud raskeks nende suunamine metsades asetsevatesse
kaponiiridesse; pealegi võitlus metsas on jõukohane
ainult hästi distsiplineeritud ja kõrge
moraaliga vägedele. Loeti tõenäoliseks,
et positsiooni läbimurde puhul variseks kokku kogu
kaitsesüsteem, mis asetaks positsiooni garnisoni
kriitilisse olukorda, kuna neid ähvardaks äralõikamise
oht Pühalepast. Arvati ka, et metsa kaitsmine kaponiiridega
eeldab palju jõude (mitte vähem kui rügement),
kusjuures veel aga poleks kindlustatud kaitse edukus.
Samuti oletati, et kaponiiride süsteemi abil metsa
kaitsmise asemel kindlustatud sõlme loomine Nõmba
rajoonis ei ole otstarbekohane, sest nimetatud sõlm
on kergesti äralõigatav naaberosadest, mille
tagajärjel selle garnison oleks sunnitud kas alistuma
või viivitamatult positsiooni maha jätma.
See omakorda oleks raskesse seisukorda pannud naabrite
tiivad, mis oleks võinud põhjustada kogu
positsiooni mahajätmise.
12. oktoobriks Hiiumaa kindlustatud varupositsiooni
asukoht polnud veel lõplikult otsustatud.
4. Rannapatareid
Rannapatareid olid inseneriliselt ette valmistatud
järgmiselt.
a) Sõrve sääre patareid nr. 40, 41
ja 43. Kõik patareid olid varustatud tulejuhtimisvahendite
ja kaugusmõõtjatega. Suurtükid seisid
lahtiselt, laskemoona keldrid ja varjendid olid kaitstud
ainult vähemate lennukipommide eest. Olid käimas
tööd patarei nr. 43 ümbritsemiseks betoonist
brustveriga.
b) Saaremaa looderanniku patareid nr. 45 ja 46. Suurtükkide
ülesseadmisega ühenduses olevad tööd
polnud veel lõpetatud, kuid suurtükid võisid
juba tulistada. Patarei nr. 46 brustver oli veel lõpetamata.
Tulejuhtimisabinõud olid asetatud ajutistele
puust alustele, puudusid kaugusemõõtjad.
c) Hiiumaa patareid nr. 34, 38, 39 ja 47 olid kõik
ajutistel puualustel. Patarei nr. 39 oli küll varustatud
kaugusmõõtjaga, kuid see ei vastanud patarei
tule ulatusele. Kõik suurtükid seisid lahtiselt.
Varjendid olid arvestatud vähemate lennukipommide
ja kildude vastu.
d) Vormsi saare patareid olid samas seisukorras kui
Hiiumaa patareid.
e) Muhu ja Virtsu patareid nr. 32, 33 ja 36 olid kõik
puualustel, peale patarei nr. 32, mille 2 suurtükki
olid seatud betoonalusele. Patareid olid varustatud
tulejuhtimisseadeldistega ja kaugusemõõtjatega;
keldrid ja varjendid kaitsesid ainult kildude ja väikesekaliibriliste
lennukipommide eest.
Muhu ja Virtsu patareid olid ainukesed, mis tegid läbi
lühendatud praktilise õppuse.
Tagasi
|