Sõjaaja
mälestused
Endel Saar
14. veebr. 2004 1. osa
Lapsepõlves nähtu ei unune iial Ajaleht
Hiiumaa
17. veebr. 2004 2. osa Tänaste
eakate noorpõlvejuhtumeid 2 Ajaleht
Hiiumaa
19. veebr. 2004 3. osa Sõjaaja
mälestused Ajaleht
Hiiumaa
21. veebr. 2004 4.
osa Veel on teadjaid Ajaleht
Hiiumaa
26. veebr. 2004 5. osa
Järjejutt: Kärdlat tulistati veel Ajaleht
Hiiumaa
28. veebr. 2004 6. osa
Veel üht-teist mälestusteradadelt
Ajaleht
Hiiumaa
Kärdla mees Kaljo Järva on
73-aastane. 1941. aasta oktoobris,
kui sakslased Hiiumaale tungisid, venelasi järjest
taganema sundisid ja lõpuks saare vallutasid,
oli Kaljo 11-aastane Tubala küla poiss. Just selles
eas, kes oskas ümberringi toimuvat sõjategevust
tähele panna, teadis, missugused olid Vene kahurid
ja millised Saksa lennukid, rääkimata mundris
meestest.
Nõmba lahing
Oli 16. oktoober 1941.
Saksa väed olid neljandat päeva Hiiumaal.
Nad tegid 12. oktoobri hommikul Saaremaalt dessandi
Papsi (Tärkma) ja Külaküla randa, haarates
kahelt poolt punaväelaste hoolika kaitse alla võetud
Sõru sadamat ja Tohvri rannakaitsepatareid. Sakslaste
üks tiib liikus lahingutega edasi Käina-Kärdla
ja teine Kõpu-Ristna suunas.
Niisiis 16. oktoobri hommikuhämaras
jõudis Saksa väeosa eelsalk Nõmbasse.
Käina poolt tulles on seal esimene pere Kopliotsa.
Selle talu perenaine Anna Ristmägi (7.III 1893
– 9.IX 1973) rääkis kunagi, kuidas ta
sel hommikul ehmus, kui täies sõjaväemundris
sakslased nende köögiuksest sisse astusid.
Sakslastel oli tõlgina kaasas üks eestlane,
kes tutvustas end Emmaste mehena. Muide, see mees oli
Theodor Pruuli teatel Johannes Väli.
Sakslased läksid edasi järgmistesse peredesse
Matsele, Uuetoale, Hansule, tundes kõikjal huvi,
kus siin venelased on. Peedu ja Pärdi perede poole
liikudes võttis sakslasi vastu ootamatu kuulipildujavalang.
Sellega algas Nõmba lahing, kus sakslased sunniti
esialgu koos oma moonavooridega Tedrikopli poole tagasi
tõmbuma.
Enne keskpäeva tulid sakslastele
appi nende pommituslennukid. Nõmbas varem algkooli
juhatajana töötanud Julia Saar meenutas omal
ajal, et juba mitu päeva enne sakslaste tulekut
tiirlesid küla kohal haakristidega luurelennukid.
Nüüd oli pommitajatel hõlbus tabada
punaväelaste positsioone. Kuid lennukitelt süüdati
leekkuulidega põlema ka taluhooneid ja loomalautu.
Nõmba koolimaja süüdati
samuti ja see hävis täielikult.
Ägedam lahing kestis päeval
ligikaudu kella neljani. 4-5 vahel tuli Nõmbasse
uus rühm sakslasi hoopis teiselt poolt, võiks
öelda, et venelaste jaoks selja tagant. See salk
saabus Palade poolt (Suuremõisast Kärdla
peale tuleva väeosa koosseisust) läbi Loja
ja Meeltsemetsa otse koolimaja õue, kus ühe
männi otsas oli punaväelaste vaatluspunkt
ja teisel kuulipilduja üles seatud. Sealt juhitigi
lahingut Käina poolt tulevate sakslaste vastu.
Lojalt tulnud sakslastel õnnestus hõlpsasti
likvideerida nii vaatluspunkt kui kuulipildujapesa.
Sellega oli Nõmba lahing praktiliselt lõppenud.
Need punaväelased, kes olid küla
lõpus koolimaja piirkonnas, põgenesid
veoautodel koos laskemoonaga Kärdla poole.
Küla keskele Peedu, Pärdi, Nurme, Viita, Miku,
Kuute ja Liti perede piirkonda jäi suurem rühm
punaväelasi saksa väesalkade vahele, kes enam
peale ei tunginud. Pimeduse saabudes põgenesid
punaarmeelased Nõmba ja Kapasto nõmme
kaudu Mäevli metsaperedesse. Järgmisel hommikul
juhatas Mihkel Männamaa taganevad punaväelased
mööda metsaradu läbi Kaibaldi ja Kanapeeksi
metsade Ristile, kust nad edasi pääsesid Tahkunasse.
Sõjamehi tuli kahelt poolt
Milline nägi 16. oktoobri sõjapäev
välja naaberkülas Tubalal
– sellest nüüd Kaljo Järva mälestuste
põhjal. Et Nõmbas lahing käis, seda
oli ka Tubalale kuulda. Veel enam aga näha sealpool
metsa kohal tiirutavaid Saksa pommilennukeid ja kuulda
pommitusmüra. Nõmbas põlevate majade
suitsusambad jäid metsa varju ja neid polnud Tubalale
näha. Külla aga hakkas keskpäeva paiku
tõusma Kärdla poolt tume suitsusammas. Varsti
oli külas teada, et Kärdlas kalevivabrik
põleb. See tekitas Tubala elanikes masendustunde,
sest kodukandis elas inimesi, kes olid sealt tööd
ja leiba saanud.
Tubalal küll ei pommitatud, päeval
ühtegi maja ei põlenud ja polnud ka kuulipildujate
tuld näha-kuulda, ent sealgi oli omamoodi rahutu.
Eelmisel päeval visati Saksa lennukilt küla
kohal alla eestikeelse tekstiga lendlehti. Seal kutsuti
üles nendes peredes, kus sakslaste tuleku vastu
ei tunta pahameelt ja ei osutata neile vastupanu, üles
panema kas valge rätiku või mingi muu valge
eseme.
Kuusiku väravas pani majaperemees
Peet Kuusik teiba otsa üles valge püülikoti.
Sellisesse asendisse, mis tuule käes meenutas lippu.
Sel ajal asus Tubalal punaväelaste ratsarühm,
mis tegi ümbruskonnas patrullkäike. Nii ka
16. oktoobri hommikul. Nähes Kuusiku väravas
valget plagu, oli patrullil kohe selge, et siin oodatakse
fašistide tulekut. Pikemalt mõtlemata lasti
kohapeal maha pererahvas Peet ja Anna Kuusik. Nagu külarahvas
tookord rääkinud, saanud Peet kohe surma,
Anna raskelt haavata ja ta surnud järgmisel hommikul.
Sõjasündmused, mis sel päeval
Tubala piirkonnas arenesid, tegid kohalikud poisid,
sellised 9-12-aastased, väga uudishimulikuks. Nad
hiilisid koduõuedes ringi (vanemad kaugemale
ei lubanud minna) ja uudistasid kõike, mis ümberringi
toimus. Nii ka Kaljo Järva. Et kõike näha,
ronis ta koduõues kasvumaja kõrval oleva
posti otsa. Sealt nägi paremini.
Kaljo jaoks läks asi põnevaks
õhtupoolikul. Nõmba poolt tuli kolm
Vene sõjaväe autot, kaks kass-ai-ai
(nagu neid väikeseid Gorki autotehase masinaid
rahvasuus kutsuti) ja üks ZIZ-5. GAZ-ide veokastid
olid puupüsti Vene sõjaväelasi täis
ja ZIZ-i peal, nagu hiljem külas teada saadi, koorem
õhutõrjekahuri mürske. Saksa lennuk
avastas Tubala kohal Kärdla poole põgenevad
Vene sõjaväelased ja avas autode pihta tule.
Üks auto sõduritega oli parajasti Hinumatse
kohal. Masin jäi seisma ja sõdurid jooksid
lauda räästa alla varjule, millele lennuk
avas leekkuulidega tule. Õlgkatusega laut, samuti
elumaja süttisid lahinal põlema ja läksidki
tuleroaks – need olid ainukesed sõjas hävinud
majad Tubalal. Praegugi on selle maja vundament näha
Nõmbast Kärdla poole sõites paremat
kätt tee ääres, kus kevadeti ikka sirelid
õitsevad.
Teine auto sõduritega jõudis
Kreise väravasse (Katri külalistemaja) ja
jäi sinna seisma. Sõdurid pagesid tulistamise
eest metsa, ka autoga juhtus midagi. Juht tõstis
kapoti üles ja hakkas seal kohmitsema. Just samal
ajal tuli Palade poolt ja jõudis Tubala mäele
üks sakslaste eelsalk, mis hakkas metsa põgenevatele
venelastele järele laskma. Nagu Kaljo eakaaslased
Valdek Mägi ja Arno Tasane oma õuest nägid,
ehmus autokapoti alla kummardunud sõdur tulistamisest
ja pistis samuti jooksu, ent teisele poole, otse sakslaste
sekka, ja ta lasti kohe maha. Leekkuulidega pandi
põlema teele jäänud GAZ-autod,
mis põlesid poole ööni ja kust kuuldus
sutsakaid, mida tegid põlevad püssipadrunite
kastid.
Enne veel, kui autod põlema hakkasid,
tuli Järva õue punaväelaste sidemees.
Mehel olnud kavas minna metsa põgenenud sõduritega
sidet looma ja küsinud selleks Järva õues
nõu: kuhupoole sõdurid jooksid. Talle
öeldud, et seal mäenuka taga külateel
on sakslased. Sidemees lausunud, et tema oskab ka saksa
keelt ja küll ta hakkama saab. Nagu naabripoisid
nägid, võeti sidemees kohe kinni ja ohvitser
andnud käsu ta staapi toimetada. Kaks saksa sõdurit
hakanudki temaga Palade poole minema, kuid lasknud vangi
kohe metsa vahel maha. Kaljole teadaolevalt said sel
päeval Tubalal surma viis punaväelast.
Külamehed matsid nad paari päeva pärast
Nuudi koplisse maha. Pärast sõda kaevati
nende säilmed välja, viidi Reikamale Pühalepa
vallamajja õue ja maeti ümber sealsesse
ühishauda.
16. oktoobri õhtupoolikul
Tubalale jõudnud kahe vaenuväe mehed jäid
paigale. Sakslased ööbisid Jürna-Peedu,
Nuudi ja Kreise õuedes. Vene ratsapatrulli mehed
olid öö läbi peidus Hinu suure kivi (praegune
looduskaitseobjekt) taga asuvas männitukas. Teineteist
öösel ei segatud. Järgmisel hommikul
põgenes ratsasalk läbi metsade Kärdla
suunas ja teed mööda läks suur Käina
poolt tulnud Saksa sõjaväe voor koos Palade
eelsalgaga. Ratsapatrulli mehed tulid linna piiril Märjamaa
juures välja ja sattusid seal kokku sakslastega,
kelle valduses oli juba punaväelaste jaoks linna
kaitseks rajatud kaevik. Seal üks ratsaväelane
langes, teised jõudsid metsa varjuda ja põgenesid
edasi Tareste-Tahkuna suunas.
Nõmba kahuri lugu
1941. a. 16. oktoobri õhtu eel
Tubalale jõudnud kolmest Vene sõjaväe
veoautost oli ühe, ZIZ-5 koormaks õhutõrjekahuri
mürsud. Nagu Kaljo teab teistelt kuuldud juttude
põhjal, oli Nõmbas paiknenud Vene väeosal
üks 6-tolline (150 mm) õhutõrjekahur.
Kuidas seda lahingupäeval kasutati, sellest ei
ole midagi teada.
Õhtul, kui venelased Nõmbast
taganesid, võeti ka kahur linttraktori järele
ja mindi läbi metsade Mäevli-Tubala-Kaibaldi
suunal. Venelased olid sinna rajanud sihi, kust taheti
kahuriga läbi saada. Siht oli aga ehtvenelaslikult
tehtud – vööni ulatuvate kändudega.
Traktor sealt kahuriga läbi ei saanud. Tookord
kehtinud põletatud maa taktika kohaselt pandi
traktor põlema, kaasasolevad mürsud
lasti puruks, kahurilukk võeti maha ja
visati metsa.
Saksa ajal tõid sakslased selle
kahuri metsast välja ja viisid minema. Kahuri edasisest
saatusest pole midagi teada. Pärast sõda
oli pikki aastaid Tubala vahtkonna metsavahiks Tubala
mees Rudolf Juhe. Metsavahina hoidis Ruudi kõik
sihid hoolikalt korras. Niiviisi käis ta igal aastal
kõik oma vahtkonna sihid läbi. Ühel
päeval sihte kontrollides komistas Ruudi mingi
raudeseme otsa, leides nõnda üles metsa
visatud kahuriluku. Sellisest leiust tol ajal palju
ei räägitud. Nii polegi teada, kuhu Ruudi
leitud kahurilukk jäi.
Paar juhtumit Kärdlas
Teatavasti oli Nõukogude armeel
välja ehitatud kõige võimsam rannakaitsepatarei
Tahkunas. Nii oli ka Tahkuna võetud eriti hoolsa
kaitse alla. Kogu Tahkuna ümbruskond oli
mineeritud. 1941. a. suve lõpul oli
Tahkuna metsadesse marjule minek keelatud, kuna see
oli eluohtlik. Nüüd juba ammune manalamees
Karl Kiviselg rääkis kord, et Kärdlast
viis Lehtmasse üks mineerimata metsarada, mida
mööda liikus patrull ja mida teadis ka Tareste
metsavaht Peeter Leiger. Ta oli oma aja kohta
haritud mees ja oskas nii saksa kui vene keelt. Kui
sakslased olid 18. oktoobril Kärdla täielikult
oma valdusse saanud ja edasine siht oli Tahkuna vallutamine,
osutas Peeter Leiger neile teene. Ta viis sakslased
mineerimata rada mööda Lehtmasse, s.t. Tahkuna
kaitsel olevatele punaväelastele otse selja taha,
kust viimased ei osanud pealetungi sugugi oodata. 1944.
a. hilissügisel, kui Hiiumaal taas nõukogude
kord kehtestati, oli Peeter Leiger esimene, kes vahistati
ja saadeti Siberisse. Sinna ta jäigi.
Teiseks olid sõjasügisel Kärdla
ja Tareste rannas liikuvad õhutõrjekahurid
– nende lahingülesanne oli alla lasta vastase
lennukid, mis tikuvad Kärdla ja Tahkuna õhuruumi.
Kaljo Järva rääkis, kuidas inimesed naernud
nende õhutõrjekahurite üle. Kui sakslaste
dessant oli juba Hiiumaale jõudnud, käisid
Saksa lennukid tihti selles valvatavas piirkonnas luurel.
Tavaliselt olnud asi nii, et lennuk tuli ja tegi oma
tiiru ära ning lahkus. Iga kord hakkasid venelaste
kahurid siis laskma, kui lennuk oli juba lahkumas. Polnud
siis ime, et ühelegi lennukile kordagi pihta ei
saadud. See, et kahuripaugud kostusid alles siis, kui
lennuk neile saba näitas, teinudki rahvale nalja.
Kaljol on meeles ühe Saksa
pommilennuki tulek üle Tubala küla.
See lennanud niivõrd madalalt, et teinud külarahvale
hirmu: nüüd kukub kaela. Lennuki sihiks olid
Kärdla rannas olevad kuulipildujapesad ja reidil
seisev aurulaev Hiiula, mis oli punaväelaste teenistuses
neile varustuse vedamisel. Madallennul tulnud lennuk
lasi esimese pommi ühele rannas olevale kuulipildujapesale,
mis sai täistabamuse. Seda pommiauku oskab teadja
veel praegugi näidata – see jääb
Rannapaargu ja vetelpäästeühingu sadama
vahele. Teisest kuulipildujapesast tulistati lennukit,
millele vastati õhust omapoolse valanguga. Siis
tegi pommilennuk mere kohal pika tiiru ja tuli uuesti
Selgrahu poolt madallennul Hiiula peale, andes laevale
pommiga täistabamuse. Õhku kerkis tohutu
veesammas, mis paistis päris kaugele. Peale Kaljo
teavad veel mitu inimest rääkida, et sel hetkel
kui pomm laeva tabas, oli meeskond maal ja jäi
ellu. Laeva pardal viibis vaid lätlasest kokk,
kes hukkus.
Hiiula kuulus Sergo laevakompaniile. Saksa
ajal prooviti laeva üles tõsta. Kõigepealt
pumbati laev veest tühjaks ja alus tõusis
veepinnale. Kuid laeva ümber oli kogunenud nii
suur liivavall, et ta liikuma ei pääsenud.
Siis pandi laevale kahelt poolt pontoonid alla ja prooviti
uuesti liikuma saada. Ent seegi katse ei õnnestunud.
Pärast seda mootorid konserveeriti ja laev lasti
tagasi põhja, et see edaspidi kunagi sadamasse
tuua.
Poolest saadik vees seisvat Hiiulat mäletab
kogu Kärdla vanem põlvkond. 1957. a.
talvel, kui käis suur vanaraua kogumise
kampaania, üritas tollane komsomoli rajoonikomitee
esimene sekretär Harri Õismets Hiiulat vanarauaks
viia. Nimetamisväärset sealt kätte ei
saadud ja vana laev jäi ikka lainete loksutada.
Hiiu Kaluri mehed proovisid ühel aastal Hiiulatüles
tõsta, et selle all olevaid pontoone kätte
saada. Nagu Meeliks Julge mäletab, jäi vee
all käinud tuukritel puudu kompressorivoolikust,
mis andnuks atmosfääri jagu survet pontoonide
täispumpamiseks. Selle abil tõusnuks laevakere
üles ja vabastanuks pontoonid. Hiiula jäi
paigale. Soolane merevesi tegi aga raua kallal oma töö
ja liikuv jää surus laeva peale, kuni Hiiula
korpus vajus kokku ja kadus vaataja silmapiirilt vee
alla.
Kuna purjetajale või paadiga sõitjale
võib vee all olev laevavrakk ohtlik olla, märgistab
vetelpääste igal kevadel Hiiula hukkumispaiga.
Ka see on üks sõjast jäänud märk
meie kodusaare piires.
Tahkuna kahurid Vormsit ei tabanud
Punaarmeel olid kõige võimsamad
rannakaitsepatareid välja ehitatud Tahkuna poolsaarel.
Just seal, mida nüüd juba aastakümneid
teatakse Hiiumaal kui Kukeraba patareid. Viimases asus
punaarmeelaste 316. tornpatarei oma 180 mm kahuritega.
Mida seal kõike veel oli, sellest edaspidi. Heltermaal
asus samal suvel rajatud maapealne rannapatarei, kus
oli kaks 130 mm suurtükki, ning Hiiessaares 12.
rannapatarei 152 mm kahuritega.
… Oli 1941. aasta 7. septembri
varahommik. Selleks ajaks olid Saksa väed vallutanud
kogu Mandri-Eesti. Sakslastel seisis ees kõige
kõvem pähkel – Lääne-Eesti
saarte vallutamine. Selleks kulus tegelikult poolteist
kuud, kuni 22. oktoobrini. Nõukogude polkovnikust
kirjanik ajalookandidaat Juri Vinogradov kirjutab
oma raamatus "Mürskudest küntud saarte
kroonika" (Tallinn 1984), et 7. septembri varajasel
hommikutunnil alustasid sakslased oma dessandi maandamist
Vormsile. Seal asunud punaväelaste
väike väeosa lõi küll tagasi esimese
dessandi, kes püüdis saarele läheneda
kolmest suunast. Tahkunas asunud rannapatareide staabis
otsustati Vormsisse appi saata koondrühm ja tulekorrigeerija.
Peeti otstarbekaks saata korrigeerija Hiiessaares
asuvast patareist. Saanud vastava korralduse, andis
12. rannapatarei komandör kapten Kartšun oma
abile leitnant Aleksandr Tšistjakovile käsu:
"Lähete Vormsi korrigeerijaks, Aleksandr Jakovlevitš.
Võtke kaasa radist."
Seda käsku sai aga täita alles
õhtu eel, sest väina kohal tiirutasid kogu
aeg kaks Saksa lennukit. Vormsi taheti sõita
Heltermaa sadamast. Seal seisnud kaatri komandör
ütles leitnandile, osutades lennukitele: "Võivad
meid põhja lasta, kaladele toiduks."
Nii jõudis Tšistjakov Vormsisse
7. septembri õhtu eel, kui oli veel päevavalge.
Ööpimeduse varjus tuli Hiiessaare patareist
Vormsi saarele abi ka relvade ja laskemoona näol.
Nagu Juri Vinogradov kirjutab, kestsid Vormsi pärast
vihased lahingud kolm ööpäeva, mil ida,
põhja ja loode suunast Vormsi maabunud sakslaste
ülekaalukad jõud saare vallutasid.
Nüüd aga Kaljo Järva
mälestuste põhjal sellest, kuidas ühel
lahingupäeval püüti 316. patarei abiga
peatada Vormsi tungivat Saksa dessanti. Mitmed vanad
sõjamehed on rääkinud punaväelaste
sidepidamisest esimestel sõja-aastatel, sellest
kuidas kaevikute vahele traate veeti. Nii käis
ka Hiiumaal asunud Tohvri, Ristna, Palli, Tahkuna, Hiiessaare
ja Heltermaa rannapatareide omavaheline sidepidamine
Kärdlas Posti tänaval asunud telefonikommutaatori
ja üle saare olevate õhuliinide kaudu. Nõnda
peeti ühendust ka Vormsiga. Postkontoris olid tavaliselt
valves telefonist, kes ühendas ja lahutas kõnesid,
ning päeval ka tehnik, kelle hooleks oli valvata,
et kogu telefonivärk häireteta funktsioneeriks.
Vormsi lahingute ühel pärastlõunal
oli Kärdla keskjaamas tehnikuna valves Johannes
Sinijärv. Vormsis asunud kahuritule korrigeerija
nõudis alalist ühendust Tahkunas oleva 316.
patareiga. See talle võimaldati. Selleks ajaks
oli Saksa dessant Vormsi põhjarannikul maabunud.
Tulejuhtija andis patareile kätte koordinaadid,
kuhu kaugelaskekahuriga põrutada. Esimesed mürsud
kukkusid enne Vormsit merre. Siis andis tulejuht käsu
sihikut korrigeerida. Tulistati uuesti, kuid mürsud
lendasid nüüd üle Vormsi. Taas korrigeeriti
sihikut ja mürsud plartsatasid vette enne sihtmärki.
Nõnda juhtus mitu korda järjest.
Johannes Sinijärvel (11.II 1899 –
5.VIII 1966), kes oli noores põlves tsaariarmees
teeninud ja oskas vene keelt, olnud seda telefoniliinide
kaudu käivat kassi-hiire mängu päris
põnev jälgida. Kaljo Järva mäletab,
et Vormsi tulistamist Tahkuna kahuritest oli kaugele
kuulda. Mürskude vingumine ja sellele järgnevad
tugevad plahvatused kostusid ka Tubalale. Tol pärastlõunal,
mil Johannes Sinijärv kahuritule juhtimist kõrvalt
kuulas, kestnud tulistamine üle tunni. Siis öelnud
tulekorrigeerija kahurimeeskonna komandörile: "Jätke
parem järele. Mis te ilmaaegu püssirohtu põletate,
sakslastele te ikka pihta ei saa."
Eelmises lehenumbris kirjutasime, kuidas rannakaitse
316. tornpatareist püüti tulistada Vormsi
saarele maabunud sakslaste dessantgruppi. Vaatamata
sihiku korduvale korrigeerimisele, pihta ei saadud.
Ei tea tolleaegset olukorda ja punaväe tegevust,
kuid taoline ebaõnnestumine võib viidata
sellele, et kahurid polnud sisse lastud. Küll aga
teame, et meie lehelugeja on väga tähelepanelik.
Meeliks Julge Kärdlast ütleb, et Vormsit
tulistati Hiiessaare patareist, mis Vormsile palju lähemal
kui Tahkuna. Kaljo Järva teab Johannes
Sinijärve jutu põhjal, et tol pärastlõunal,
mil tema valvet pidas, oli telefoniliinide otseühendus
Tahkuna-Vormsi. Võttes abiks Juri Vinogradovi
raamatu, milles räägitakse Tahkuna poolsaarelt
316. tornpatareist Vormsi tulistamisest, on seal öeldud,
et "lõpuks hakkas kõnelema ka 12.
rannapatarei", s.t. Hiiessaare oma. Seega on õigus
mõlemal mehel, sest ligi kolmepäevase lahingu
ajal tulistati Vormsit nii Tahkunast kui Hiiessaarest.
Kukerabas asunud patareid ei tulistatud
ainult Vormsit, vaid ka Hiiumaad, kui sakslased olid
saarele jõudnud ja edasi ründasid. Mürsud
lendasid mitmesse kanti. Üks neist olevat tabanud
Käina pool oma mehigi. Meeliks Julge rääkis
loo, kuidas käis Sadama tänava tulistamine.
Posti tänava ristist mere suunas
minnes jäid vasakut kätt inimeste kartulimaatükid
(kus nüüd uued majad) ja paremale madalad
elumajad nagu praegugi. Ühel päeval hakatud
Tahkunast sinna tulistama. Mürsud langesid järjepanu
kartulimaadele, kus need lõhkesid. Killud lennanud
teisele poole maju aedadesse. Õnneks saanud ainult
üks elamu viga. Pärast oli üks sealne
mees hiidlasele omaselt kõnelnud: mul tänavu
sügisel üsna hää. Venelased kündsid
oma mürsuga kartulimaa üles ja mürsukilluga
ka peenramaa õues.
Kukerabas oli võimas kindlus
Mida Kukeraba patarei endast tegelikult
kujutas, saadi täpsemalt teada viiekümnendate
aastate teisel poolel - kui kohale mindi, maa-alused
ruumid veest tühjaks pumbati ja sinna sisse saadi.
Esimesena käisid seal tolleaegse kalakombinaadi
mehed "varandust" hankimas, mis toonud kaasa pahandusi
Vene sõjaväega.
Mõni aeg hiljem võttis samasuguse
käigu ette Kärdla elektrijaama töömeeste
brigaad. Aga millal just, seda ei osanud tollal elektrijaamas
masinatsehhi juhatajana töötanud Frits
Liibert öelda. Tema oli koos elektrijaama
direktori Robert Aniga selle operatsiooni üks korraldajaid.
Aega ei mäletanud ka Kaljo Järva, kes töötas
sel ajal jaamas valveelektrikuna ja oli ka öösiti
Kukeraba patarei juures elektrikuna valves. Meeliks
Julge, kes kogu operatsiooni kaasa tegi, ei hakanud
oma mälu pingutama, et mis aastal see juhtus, vaid
otsis välja enda poolt kirja pandud ja pappkaante
vahele köidetud kogu elektrijaama ajaloo seal kasutusel
olnud agregaatide viisi alates 1949. aasta veebruarist.
Seal on kirjas agregaat nr. 12 all neljasilindriline
diiselmootor "Dvigatel Revoljutsia" 250 HJ, mis on valmistatud
enne Teist maalimasõda Gorkis. ENE andmetel oli
Gorkis tohutu suur laevatehas "Krasnoje Sormovo",
mille ühes tsehhis toodeti diiselmootoreid.
Kukerabas pandi see mootor paika vähemalt
10 meetri sügavusel asuva raudbetoonruumi alumisele
korrusele ja ühendati 176 kW elektrigeneraatori
käivitamiseks. Kõrval oleva kahuri all oli
samasugune jõujaam. 1955. aasta suvel tõi
Hiiumaa Kalakombinaat mõlemad diiselmootorid
ja veel muud vara sealt välja. Kui Kärdlas
asunud Vene sõjaväepolgus saadi teada kalakombinaadi
meeste "varustamisretkest", konfiskeeriti
neilt mõlemad diislid. Need seisid hulk aega
Kärdla polgu õues. Seal nuputati, kuidas
nende abil saekaater tööle saada. Polgu-meestele
läks appi elektrijaama tollane direktor Johannes
Nurmsalu, kes pakkus neile diiselagregaatide vastu elektrijaama
vana lokomobiili P-3, mis saekaatri jaoks sobivam. Ka
teine diisel saadi sõjaväelt vahetuskaubana
kätte. Kahest diislist kokku tehti üks korralik
masin Kärdla varustamiseks elektriga, mille tarvis
toodi Võrust veel 250 kW generaator. See hakkas
tööle Meeliks Julge andmetel 1956. aasta juulis.
Abi otsiti maa alt
Nelja-viie aasta pärast oli näha,
et sellele suurele mootorile on osasid vaja. Siis otsustasidki
elektrijaama mehed teha retke Kukerabas asunud teise
rannakaitsepatareisse. Meeliks Julgel on täpselt
kirjas, et see toimus 9.-20. jaanuarini 1961. Meeliksi
mäletamist mööda oli see pehme talv ja
külm ei seganud patareialuste ruumide veest tühjaks
pumpamist. Ka Vene sõjaväepolk, kes võinuks
vahele segada, oli selleks ajaks Kärdlast likvideeritud.
Alles olid aga Nõukogude julgeolekuorganid.
Kaljo Järva mäletab, kui elektrijaama mehed
olid veoautode ja generaatori abil Kukerabas ajutise
elektrijaama rajanud ja maa-alused betoonruumid veest
tühjaks pumbanud, tuli välja, et seal on lõhkeainet.
Nimelt kahurimürske, miinikollast, käsigranaate
jm. - 20 aastat vees õhukindlalt seisnud. Karta
võis, et need on ohtlikud. Kohe oligi kohal julgeolekuosakonna
ülem Johannes Jalakas , kes tahtis kogu
selle töö käigupealt seisma panna, kuna
on inimestele ohtlik. Seismapanek tähendanuks aga
uuesti vee sissevalgumist, mis ei võimaldanuks
enam jätkata. Nõnda hakkas elektrijaama
tollane direktor Robert Ani kaitsma oma meeste tööd.
Jalaka kaudu kutsuti Tallinnast sapöörid,
kes algul õhkisid kõige ohtlikuma osa
lõhkeainest, ja elektrimeeste töö lõppedes
kogu ohtliku kraami. Igal juhul toimunud seal tugevad
plahvatused, eriti viimane. Kõigest sellest on
Meeliks Julge ise pikemalt kirjutanud meie ajalehes
1998. aasta märtsis.
Kaljo Järva mäletamist mööda
maksnud see lugu ja julgeolekuülemale vastuhakkamine
Robert Anile töökoha ja mees saanud veel karistada.
Oli ta ju julgeoleku silmis kui saksaaegne ohvitser
eriti "must lammas".
Elektrijaam sai tookord patarei alt mitmesuguseid
diiselmootorite osasid, mida kasutati olemasoleva mootori
renoveerimiseks - nõnda tasus see maa all olevates
betoonruumides käimine end ära. Nagu Kaljo
Järva teadis kuuldu põhjal rääkida,
tehtud Moskvas kõigi nende diiselmootorite osas
mingi arvestus sõjakulude katteks.
Kaljo meenutas, et pärast alumisel
korrusel olevate diiselmootoritega töötavate
elektrijõujaamade, püssirohukeldri ja kahurite
laadimisseadmete olid teisel korrusel meeskonnaruumid
kahekordsete naridega, gaasianalüsaatorid, köök,
mingi raamatukogutaoline ruum, politruki kabinet ja
selle kõrval isegi kingsepa töötuba
(kõigil veel sildid ustel). Seinades olid kraanid,
millest tuli täiesti puhast põhjavett, mida
ka Kaljo joonud.
Ruumid olid kaetud umbes kolmemeetrise
raudbetoonkatusega. Kummalgi patareil oli katusel kahe
toruga 180 mm kahur. Nende liikumist juhiti elektrimootoriga,
mis oli antud ajal tehnika viimane sõna. See
kõik ehitati sinna poolteise aastaga.
Kaljo on kuulnud, et ühe sellise
kahuripunkri ehitamine olevat tolleaegses vääringus
maksma läinud 40 miljonit rubla. Kokku 80 miljonit,
pluss vaatluspunkt Lõimastus väikese mäekünka
otsas. Viimases oli 50 kW võimsusega diiseljaam,
mida oli kergem kätte saada ja toodi pärast
sõda Vaemlasse.
Enne kui sakslased jõudsid Tahkuna
lõplikult vallutada, lasti mõlemad kahurid
puruks. Üks, nähtavasti väiksema laenguga,
kukkus purustatult oma auku tagasi. Tugevama laengu
saanud kahuri ühe toru lõi otsapidi maa
sisse, mille muuseumimehed nüüd, 22. detsembril
2003 välja tõmbasid. Praegu lebab toru sealsamas
maas. Edaspidi tahab muuseum Urmas Seliranna
sõnul selle alusele panna, et turistid võiksid
seda kui sõjaajaloo objekti uudistamas käia.
Eelmises lehenumbris rääkisime Meeliks
Julge mälestuste põhjal, kuidas Tahkunast
Kukeraba patareist tulistati Sadama tänavat ja
mürsud langesid üksteise järel inimeste
kartulimaatükkidele. Pärast nende ridade lugemist
helistas siinkirjutajale keset Kärdlat Rookopli
tänavas elav pensionär Elmar Jääger
ja kõneles, et mäletab lapsepõlvest,
kuidas Kärdla teeristi langesid Tahkunast lastud
suurekaliibrilise kahuri mürsud.
1941. aasta oktoobris oli Elmar Jääger
eelmistes lehenumbrites ilmunud sõjaaja-mälestuste
meenutajatega üheealine, nimelt 12-aastane, ja
oskas kõike toimuvat tähele panna. Oktoobris
1941, kui sakslased olid Hiiumaale jõudnud, lähenesid
nad Kärdlale kahelt poolt - Käinast ja Suuremõisast.
Elmari mäletamist mööda valitses Kärdlas
kolm päeva ärevus, linna tulistati peamiselt
öösel nii suurte mürskude kui srapnellidega.
Esimesel päeval tabas üks mürsk
Koolmeistri pere lauta, mis asus just sellel kohal,
kus praegu Kärdla kaubanduskeskus Konsum . Mürsk
lõi kogu lauda segamini, nii et sõnnik
lendas laiali. Teine mürsk lõhkes öösel
Rookopli tänava ääres leppade all Jäägeri
koha vastas. Üks suur kild lendas nende õue,
lõigates tänavapoolse abihoone nurga katki.
Sama kild lõi aias veel mesipuu pilbasteks. Järgmine
mürsk kukkus Jäägeri kapsamaale, mis
jääb praeguse Hiiu tn. 4 õuealale.
Teisel ööl tuli veel üks pauk samasse
kapsapeenrasse, tuhnides selle lõplikult segamini.
Seda, et need olid 180 mm kahuri mürsud, kinnitas
hilisem mürsupõhjade mõõtmine.
17. oktoobri õhtul jõudsid
sakslased Kärdla teeristini ja seadsid end sinna
ööbima. Elmari arvates pidi Kärdlas olema
Vene luuraja, kes oskas Tahkuna patareile teatada sakslaste
asukoha täpsed koordinaadid. Nii hakanud teeristi
langema mürsud, mis kord-korralt sakslastele lähemale
jõudnud.
Esimene mürsk tabanud Rookopli tänava
ääres asunud Aleksander Küla elumaja
nurka (praegu asub selles kohas 8-korteriline silikaatelamu
majanumbriga 28, Leht Aeda maja oli sellest linna pool).
Küla maja saanud prahti ja suitsu täis. Aleksander
pannud kasukavesti selga ja läinud õue vaatama,
mis nüüd küll lahti on. Järgmise
mürsuga saanud mees otsetabamuse, nõnda
et temast jäänud järele vaid kasukavesti
ribad. Tema abikaasa Annaga, kes oli sel ajal
toas, ei juhtunud midagi.
Järgmine mürsk kukkunud üle
tänava Vaari õue (praegu Rookopli tn. 17)
elumaja ja sauna vahele suuremat kahju tegemata. Kaks
järgmist mürsku lennanud Sõlje pere
plankaia taha. Järgmine tabas üle teeristi
suurt leppa, just seal, kus sakslased end ööseks
sisse olid seadnud. Nad taandusid kaugemale. Kas keegi
neist ka viga sai, sellest ei räägitud järgmisel
päeval midagi. Küll aga teab Elmar, et kõik
ei olnud nii julged, nagu Küla peres ja veel mõnes
majas, kus tolleks ööks koju jäädi
ja mürskude laskmise tunnistajaks oldi. Paljud
inimesed, sealhulgas Jäägeri pere, põgenesid
sel õhtul Kammi külla, kus kõik majad
olid kesklinnast pagenud rahvast täis. Päeval
Tahkunast enam ei tulistatud ja inimesed julgesid tulla
linna kodudesse oma loomi toimetama (Jäägeri
laut asus praegusel tuletõrjemaja parkimisplatsil
kohas, kus nüüd on suured prügikonteinerid).
Kõige troostitum oli pilt teeristi ümbruses,
kus kõik telefonitraadid puruks ja ripakil ning
tänavad oksi ja prahti täis.
Järgmisel ööl mindi veel
varju Kammi külasse, kuid siis Tahkunast enam kuigipalju
ei tulistatud. Järgmisel päeval said sakslased
Kärdla enda kätte. See oli 18. oktoober
1941, nagu seisab kirjas 1943. aasta kalenderraamatus,
kus on loetletud kõik sakslaste vallutatud olulisemad
punktid.
Leidis abi pööningult
Kui me esimest korda Elmar Jäägeriga
kohtusime ja ta rääkis oma mälu järgi
1941. aasta sõjasügisest, ütles ta,
et tal peab olema Hiiumaa rannakaitsepatareide kohta
ka kirjalikke allikaid raamatute näol. Järgmisel
kohtumisel näitas ta kolme venekeelset sõjamemuaaride
raamatut, mis ta oli pööningult leidnud. Paar
fakti neis avaldatust.
Mereväe rahvakomissari Nikolai Kuznetsovi
memuaaridest saab teada, et 180 mm patareide ehitamine
Tahkunas sai valmis alles 1941. aasta septembris. Seega
eespool toodud oletus, et kahurid olid septembris (mil
ei suudetud Vormsit tabada) veel sisse laskmata, vastab
siis tegelikkusele. Samuti saab Kuznetsovi mälestustest
teada, et Tahkunasse, kus vaatluspunkt juba valmis (Lõimastu),
taheti üles seda veelgi võimsamad, 16-tollised
(405 mm) kahurid. Seda aga ei jõutud teha.
Kuznetsovi mälestustes on üks
huvitav seik kohtumisest Staliniga, mis toimus päris
sõja algul. Stalin küsis rahvakomissarilt,
kas ei oleks võimalik osa kaugelaskekahureid
(405 mm) jätta Moonsundi arhipelaagi üles
panemata, et need jääksid tagavaraks, kui
peaks Moskva kaitseks vaja minema. Kuznetsov selgitas
Baltikumi saarte suurt strateegilist tähtsust Leningradi
kaitsmisel, millega ka ülemajuhataja nõutus.
Mihhail Pavlovski mälestusteraamatus
"Saartel" räägitakse, kuidas kõrgemates
ringkondades murti piike selle üle, mis kellelegi
kuuluma pidi. Nimelt tekitas vaidlust, kelle alluvusse
peavad kuuluma Moonsundi arhipelaagis asuvad rannakaitsepatareid
- kas Balti sõjaväeringkonna või
Balti Laevastiku alla, kelle ülesandeks patareide
varustamine sõdurite ja laskemoonaga. Kumbki
ei tahtnud järele anda. Lõpuks jõuti
kokkuleppele, et Saaremaa jääb sõjaväeringkonna
ja Hiiumaa laevastiku alluvusse. See näitab, et
saarte pärast peetavates lahingutes polnud kõrgemalt
poolt ühtset juhtimist.
Mis jäi sõjaväljalt
koolipoisile meelde?
Kohe pärast seda, kui sakslased olid
Tahkuna vallutanud, aeti nii küladest kui Kärdlast
hobusemehi küüti Tahkunasse. Koolipoisilikust
huvist läks ka Elmar isa kaasas küüti.
Sellest reisist jäi talle meelde kolm asja.
Esiteks. Kui küüdihobustega
sõideti tolleaegse Lehtma teed mööda
Tarestest sadama poole, oli ühes kohas tee kahe
põlenud traktoriga suletud. Tuli hobustega metsa
alt läbi minna. Traktorid olid venelaste endi poolt
põlema pandud, et sulgeda Saksa sõjaväetehnikale
tee. Muide, sama kirjutab ka Nikolai Kuznetsov oma mälestustes.
Teiseks jätsid poisile võika
mulje siin-seal lebanud Vene sõjaväelaste
laibad, mida polnud veel maetud.
Kolmandaks jäid talle meelde kokku
korjatud ja maas vedelenud granaatide ning lõhkeainete
hunnikud, mille ohtlikkusest küüdimehed teadlikud
olid.
Küüdimeeste ülesandeks
oli Tahkunast kokku korjata ja Lehtma sadamasse vedada
mitmesugust venelastest maha jäänud sõjaväevarustust.
Vene sõjaväebaaside ehitamise
aegu toodi mandrilt Hiiumaale veoautosid, mitmed koos
juhtidega. Sellest ajast jäid Hiiumaale, asutasid
siin oma perekonnad ja töötasid pärast
sõda autobaasis autojuhtidena Johannes Porgand
ja Erich Triibstok ning sides ja kooperatiivis Kärdlas
hästi tuntud mees Karl Kiviselg, keda kutsuti Auto-Karlaks.
Esimene katse tehti 1953. aastal
Elmar Jääger lõpetas
1948. aasta kevadel Kärdla Keskkooli. Spordipoisina
läks ta õppima tolleaegsesse Tallinnas asunud
kehakultuuritehnikumi. Saanud Tallinnas kehalise kasvatuse
õpetaja kutse, tuli Elmar tagasi kodusaarele.
Ühe õppeaasta, 1952/53, oli ta õpetajaks
Malvaste 7-klassilises koolis. Järgmisel õppeaastal
toodi ta üle Kärdlasse õpetajaks.
Enne kooliaasta algust otsustas Elmar
teha ühe jalgrattamatka Tahkuna poolsaarele. Sõitis
Tareste teed mööda Lehtmasse ja sealt edasi
Tahkuna poole. Tal oli kavas tulla läbi Tahkuna-Malvaste
suurele teele ja tagasi koju. Lehtmast Tahkuna suunas
sõites äratas Lõimastus Elmari tähelepanu
masinamüra. Peagi jõudis ta Kukeraba
patareide juurde, kus olid ametis kalakombinaadi
mehed. Neil oli parempoolne, Tahkuna pool asunud patareialune
veest tühjaks pumbatud, nii et sinna oli võimalik
siseneda. Kuigi allaminek polnud just meeldiv, sest
seinad olid masuudiga kaetud, mustad ja libedad, sai
mehe uudishimu sellest kõigest võitu.
Nõnda roniski Elmar betoonpunkrisse töömeeste
juurde. Nad rääkisid, et tänu masuudile
on kõik hästi säilinud. Isegi telefon
seinal.
Kui juba niisugusesse kohta satud, on
lausa patuasi sealt tühjade kätega tagasi
tulla. Töömehed olid lahti kiskunud kahurialused
kuullaagrid. Elmar tegi ühe kuuli puhtaks ja võttis
kaasa. Kaalumisel selgus, et kuuli raskus on 5 kg –
just paras noorteklassi tõukekuuliks. Ja kui
ilus ja sile see veel on! Praktikas see aga tõukamiseks
ei kõlvanud, kuna oli liiga sile ja libises tõukamisel
üle sõrmede.
Seekordne, 1953. aastal tehtud
katse saada kahuripatarei alt diiselmootoreid kätte,
ei andnud tulemusi, kuna kalakombinaadi mehed ei suutnud
punkri betoonlaest jagu saada. Seda käiku võib
nimetada luureretkeks, sest kahe aasta pärast mindi
sinna uuesti. Siis toodi sealt välja kaks diiselmootorit,
millest oleme juba eespool rääkinud. See oli
sama Tahkuna-poolne patarei, kust muuseumimehed nüüd
enne jõule kahuritoru välja kiskusid.
Tagasi
|