Hiiumaa rannapatareid vol. 1
Hiiu Leht 22. aprill 2003
Urmas Selirand
ajaloolane
Hiiumaa nime on tõlgendatud mitmeti, küll päeva-
elik päikesesaar, hiidude või pühade hiite
saar, hiie tähenduse järgi ka püha saar. Nimekujude
ja tähenduste järgi võiks oletada, et ega
sõjaga Hiiumaal küll palju pistmist pole olnud.
Hiiumaal endal küll, aga sõda ei küsi, ta
tuleb kui tuleb. Nõnda on ka Hiiumaad sõja jaoks
kindlustatud mitmetel aegadel
Kui nüüd jätta kõrvale siiani veel
kindlalt teadmata asukohaga viikingiteaegne "Sottesatema"
- "Sõjasadam", Gutasaaga rootslaste poolt
ehitatud linnus, mille asukohta ka ei tea ja Valipe kindlustatud
"loss" - mõisamaja, Pühalepa ja Käina
keskaegsed kindluskirikud, siis algab Hiiumaa kindlusrajatiste
ajalugu alles 1913. aastal.
Eelmäng
Selle põhjustanud sündmustest vast tähtsaim
peale Vene-Jaapani sõda 1904. a. on 1912. a. Paldiskis
toimunud kahe võimuri - Vene keiser Nikolai II ja Saksa
keiser Wilhelm II kohtumine. Saksa imperaator saabus jahil
"Hohenzollern", mida saatis uusim saksa ristleja
"Moltke". Nikolai II aluseks oli imperaatorlik jaht
"Standart", millel nii mõnigi hiidlane aega
teenimas käis, saatjaks vene eskaadri sõjalaevad.
Kahe "maailmavalitseja" kohtumine oli küll
sõbralik ja südamlik, ometi ei suudetud kokku
leppida ilmasõjast hoidumises. Mõlema suurriigi
sõjamasinad olid täiel võimsusel tööle
pandud ja Saksamaa ehitas tohutut liinilaevastikku, Venemaa
oli täitmas Vene-Jaapani sõja põhjustatud
kaotusetühimikke. Nii kirjutas Nikolai II 1912. a. märtsis
alla sõja ettevalmistuse plaanidele ja Balti laevastik
asus ehitama grandioosset miiniväljade ja suurtükkide
positsiooni Soome lahes ning Muhu väina saartel (Moonsundi
arhipelaag).
Kindlustustööde plaani väljatöötamist
juhtis Balti laevastiku juhataja admiral Nikolai von Essen,
väljapaistev vene meresõja spetsialist. Plaani
põhieesmärgiks oli muuta vaenlase sisenemine Soome
ja Liivi (Riia) lahte võimalikult ebamugavaks ja võimatuks.
Selleks kavandati merre miinitõkked ja rannapatareid
mandril ja saartel.
I Maailmasõja alguseks oli Balti sõjateatris
rajatud 8 miinivälja-suurtukipositsiooni.
Kaitsekava nägi ette järgmisi positsioone:
- Eelpositsioon - Tahkuna - Hanko (Russarö saar)
- Muhu väina positsioon - Sõrvest Kõpuni,
ka saarte vastas olev mandri rannik
- Peapositsioon - Tallinn - Porkkala
- Põikpositsioon - Helsingi lähedal saared-neemed
- Varupositsioon - Meriküla - Rankkisaari
- Kroonlinna positsioon
- Ahvenamaa positsioon
Kõigele kokku anti nimetus Vene võimsaima imperaatori
järgi - Imperaator Peeter Suure Merekindlus.
Eeldatavalt oleks selline süsteem väljaehitatuna
edukalt suutnud vältida dessante Liivi lahes, Eesti läänesaartel,
Muhu väinas ja Põhjalahes. Kaitstud oleks olnud
Eesti ja Soome rannik Soome lahes, tähtsad sadamad ja
peaeesmärk - Peterburi.
Hiiumaal kui eelpositsiooni põhiosal oli mängida
erakordset tähtis roll. Ei enne ega pärast pole
Hiiumaa sõjaline osatähtsus olnud nõnda
suur kui ilmasõdade eel.
Patareide rajamine
Rannapatareide ehitamine algas 1913. aastal. Esmalt tuli
rajada teed ja raudteed, iga patarei juurde viis kitsarööpmeline
(laius 750 mm) raudtee, mis ühendas patarei positsiooni
lähema sadamaga, kuna kogu varustus, mis kaalus mitmeid
kümneid ja sadu tonne, oli võimalik kohale toimetada
vaid meritsi. Esimesed patareid võeti laevastiku poolt
kasutusele 1914. aastal ja ehitustööd jätkusid
kogu sõja aja kuni 1917. a. lõpuni. Üldse
seati Muhu väina ja Irbe positsioonile kokku üles
54 suurtükki kaliibriga 57-305 mm.
Muhu väina pikkus Vormsi põhjarannikult Muhu
saare lõunarannikuni on ligi 35 miili, laius Vormsi
juures 6 ja Muhu juures 3,5-6 miili. Siseväina pikkuseks
Vormsi ja Muhu vahel on 20 miili. Just siin, Kassari lahes
toimus 1917. a. Baltikumi suurim merelahing. Muhu väina
sügavuseks selle põhjasuudmes on 10,5 m, Vormsi
lõunaküljel 26,5 m , edasi väheneb sügavus
6-9 m ja Muhu põhjakülje paralleelil 5-5,5 m.
Muhu rannas on faarvaatri sügavuseks kuni 4,6 m ja laiuseks
mitte üle 2 kaabeltau. Seda kohta tunti "suka"
nime all ja siit ei saanud läbi laevad süvisega
üle 4 m. Suvel vähenes sügavus läänetuulega
ja kõrge õhurõhuga veelgi 40-50 cm.
Süvendustööd 1915. a. lõid 8,5 m sügavuse
kanali, et vajadusel saaksid sealt läbi ristlejad ja
liinilaevad. Umbes 3 miili laiune Soela väin Hiiumaa
ja Saaremaa vahel on täis madalikke, kive ja liivikuid,
mille vahel on vaid mõned kitsad 2-3 m sügavusega
läbipääsud.
1915. a. mai lõpus maabus Hiiumaa lõunarannikul
uurimisgrupp ja merekindluse komandant A. Gerassimov otsustas
ehitada patareid Soela väina kaitseks, mille strateegiline
tähtsus polnud sugugi väiksem kui Muhu väinal.
Alguses käskis A. Gerassimov siia üle tuua neli
75 mm suurtükki Suuropi poolsaarelt, Mere neemelt. Et
sealsed enam mittevajalikud suurtükid seisid puidust
alustel, siis võeti need lihtsalt lahti ja koos palkkeldrite
materjaliga toimetati Hiiumaale Emmastesse. See andis võimaluse
ära oodata Amuuri monitoridelt võetud 120/50 suurtükkide
saabumise.
Nii hakati patareid nr. 34 ehitama Sõru neemele, Tohvri
külla. Patarei relvastusse planeeriti küll algselt
Armstrongi 120/40 suurtükid, ostetud Jaapanist, aga nende
tulek viibis ja otsustati paigaldada 105 mm relvad ristlejalt
"Magdeburg", aga ka need olid juba mujal tarvitusel.
Patareid nr. 34 katsetati alles 1916. a. alguses.
Hiiumaal lisati Muhu väina põhjasuudme kaitseks
veel patarei nr. 38 IV- 152/50 Simpernäs'i (Lehtma) neemel.
Nagu eelnevast nähtub, toimus eelpositsiooni rajamine
üsna kiirustades ja korraliku segadusega, et asi selgem
oleks, võtame nüüd ette kaitsepositsioonid
patareide kaupa, vaatame, mis tehti ja mis on säilinud
tänaseni.
Kaks rolli ja patareid
Nagu juba nimetatud oli Hiiumaal Peeter Suure Merekindluses
täita kaks rolli, sulgeda Soome laht ja Soela väina
sissepääs.
I Eelpositsioon - Tahkuna - Hanko
Selle positsiooni lõunatiiva moodustasid kolm rannapatareid,
millest kaks paiknesid Hiiumaal: Raske Rannapatarei nr. 39
: IV - 305/52, laskekaugus 152 kaabeltaud s.o 28 km.
Ette olid nähtud raudbetoonist varjenditega alused,
kaks diiselelektrijaama, vaatlustorn, komandopunkt, eraldi
kuus varjendit, barakid jms.. Patarei ülesandeks oli
eesmise kaitseliini lõunatiiva julgestamine ja ulatusliku
miinivälja kaitsmine väljatraalimise eest koos eesmise
kaitseliini põhjatiivale rajatud patareidega (12"elik
305 mm Russarö ja Örö saartel). Patarei valikul
kasutati ära rannikuluited, milledest merepoolsemad varjasid
patarei merelt. Ette olid nähtud raudbetoonist varjenditega
alused, kaks diiselelektrijaam, vaatlustorn, komandopunkt,
eraldi kuus varjendit, barakid jne.
Suurtükialused rajati luiteorgu. Patarei neljast suurtükist
kolm asusid ühel joonel, neljas oli 20 m tagapool. Suurtükid
paiknesid paaridena, vahekaugusega 30 sülda (63,9 m),
paaride vahe oli 110 m. Patarei tulesektor oli 140º ja
peamine tulesuund 330º - 340º, tuleulatus raskete
mürskudega 140 kaabeltaud (25,6 km).
Suurtükid paiknesid kõrgetes, kerge terassoomusega
kaetud nn. pooltornides. Tornide alused valati raudbetoonist,
läbimõõduga 15 m ja sügavusega 4m.
Raudbetoonvundament toetus omakorda raudkividest laotud müüritisele,
paksusega 30-40 cm, mis rajati liivapinnasele. Vundamendi
ülaosa oli 60 cm kõrgune tüvikoonus, läbimõõduga
alt 7,5 ja ülalt 6,5 m ja selle ülaosas asusid 30
ankrupolti läbimõõduga 60 mm suurtükitorni
kinnitamiseks. Poldiringi läbimõõt on 1,5
sülda (3,19 m).
Kogu sellist massiivset rajatist oli vaja selleks, et 12"elik
305 mm läbimõõduga mürske tulistav
suurtükk kindlalt paigal püsiks. Suurtükitoru
oli 15 m pikk ja kaalus ~50 tonni, mürsk kaalus keskmiselt
450 kg ja laeng 132-156 kg. Ühe sellise lasu maksumus
oleks tänases rahas 160 000 krooni.
305/52 laevakahurit, mis projekteeriti 1906. a., otsustati
kasutada ka rannapatareides ning 1909. a. toimus projektivõistlus
kolme Peterburi tehase: Metalli, Obuhhovi ja Putilovi vahel.
1913 .a. toimus võistlus Peeter Suure merekindluse
jaoks ja Metallitehaselt telliti kahetorulised tornpatareid
Naissaare ja Aegna jaoks.
21. detsembril anti Peterburi tehasele "Metall"
tellimus 12" suurtükkide valmistamiseks Peeter Suure
Merekindluse jaoks ja 1916. a. alguses valmis 3 seadet Sankt-
Peterburi Admiraliteedi tehases, 4 - Balti Laevehitustehases
ja 4 Nikolajevski tehases.
Tahkuna suurtükid valmistas Balti Laevaehitustehas.
Vene suurtükitehnika kirjanduses on hinnang nendele seadetel
- sõjaaja ersatsseadmed. Ajapuudusel ei jõutud
patareid lõpuni valmis ehitada ja 1916-1917 paigaldati
u 1700 m³ raudbetooni, elik kogu ettenähtust vaid
12%.
Tahkuna patarei nr. 39 loeti lahinguvalmis olevaks peale
proovilaskmisi 3. juuniks 1917. a.
Suurtükipatarei kaitseks oli läheduses õhutõrjepatarei
nr. 39a, milles algselt 1916. a. oli kolm 57 mm kahurit, need
aga asendati 1917. a. nelja 75 mm õhutõrjesuurtükiga.
Tegeliku sõjategevuse alguseks Hiiumaal oli Tahkuna
ja Örö saarte vahele merre lastud u 9000 miini.
Hiiumaa vallutamine ei kuulunud tegelikult üldse Saksa
algsesse sõjaplaani, aga kui muud operatsioonid õnnestusid,
otsustati rünnata ka Hiiumaad. Praktiliselt vallutas
Hiiumaa 17. Jalaväerügement 20. oktoobril, vene
väed alustasid saarelt lahkumist juba 17. oktoobril ja
õhkisid enamiku patareide suurtükkidest.
Kuna patarei nr. 39 ei saanud tulistada lõunasuunda,
siis jäigi lahing pidamata ja hulk tööd ja
tohutult raha oli kulunud asjata.
Patareid nr. 39 kui Hiiumaa võimsamat ja enam-vähem
väljaehitatut I Maailmasõja patareid on seni kõige
põhjalikumalt uuritud, nii koostasid 1987. a. Kultuurimälestiste
Projekteerimise Instituudi (KRPI) töötajad Mati
Kangro ja Guido Põlluveer koostööna väga
hea skeemi, mille järgi on ka täna looduses kõik
rajatised hästi leitavad. Hiiumaa Muuseum ja Hiiumaa
õlleselts "Odratolgus Labyrindis" on korraldanud
kohapeal mõned talgupäevad ja puhastanud välja
kahurialuse nr. 1, samuti koristanud aluste peal kasvanud
puud. Hooldustööd jätkuvad igal aastal.
Patarei nr. 38 - IV -152/50 - neli 152 mm elik 6" Canet
tüüpi kahurit rajati Lehtmasse- Tahkuna raskesuurtükipatareile
kõige lähemale. Laskekauguseks oli 80 kaabeltaud
elik 14,6 km. Patarei paiknes Tahkuna ja Lehtma vahel merre
küündivast väikesest maaninast ligi 250 m kaugusel
ja nr. 39-st 3,5 km ida pool. Samast möödus raudtee.
Ehkki see oli üks kõige primitiivsema ehitusega
patareisid, olid relvad oskuslikult paigutatud rannaluidetesse
puitalustele ja kaitstud liivavalliga. Eesvall oli pealt kaetud
graniitkividega, suurtükiõued vooderdatud palkidega.
Kahurid olid paigutatud puitalustele paaridena, vahekaugus
paaridel 60 sülda (128 m), relvadel 30 sülda (64
m).
Ka see patarei ei osalenud võitluses, vaid kahurid
õhiti samal ajal patarei nr. 39-ga 20. oktoobril 1917.
a. ja patarei jäeti maha. Täna on rannametsas näha
vaid ebamääraseid lohke ja kraave.
Samalaadse ehitusega patarei nr. 47 IV-152/45, laskekaugusega
16,5 km, rajati Hirmustesse. Ka see oli raudteega (0,5 km)
ühendatud lähima s.o. Hirmuste sadamaga ja tänaseks
on säilinud vaid lohud rannavallis. Patarei nr. 47 õhiti
19. oktoobril 1917. a.
II Lõuna-Hiiumaal rannapatarei
IV-75/50
Lõuna-Hiiumaal oli Soela väina sulgemiseks siit
poolt rajatud ajutine rannapatarei 1915. a. IV-75/50, laskekaugusega
37 kblt. = 7km, seda kaitses samuti ajutine õhukaitsepatarei
nr. 35 IV - 75/50. Tekib küll kahtlus, kas pole tegemist
ühe ja sama patareiga? Mõlemad kirjutati maha
1916. a. ja rajati uus Tohvri patarei nr. 34 IV-120/50, laskekaugusega
70 kblt. = 13 km.
Kahurid paiknesid raudbetoonalustel, mille ette jõuti
rajada ka eesvalli betoonkatted.
Need 120mm, algupäraselt Prantsusmaalt ostetud inglise
"Vickers"suurtükid, valmistati vene tehastes
põhiliselt jälle Sankt-Peterburis. Praegu pole
andmeid Sõru sadama ja Tohvri patarei vahelise raudtee
olemasolust.
Tohvri patarei oligi ainuke, mis osales sõjategevuses
1917. a. oktoobris. 12. oktoobril sundisid saksa sõjalaevad
"Emden" ja "Bayern" suurtükiduellis
34. patarei vaikima. Siiski sai patarei enne pihta saksa loodimislaevale
A28. Järgmisel päeval saatsid sakslased dessandi
patareid õhkima, see aga leiti juba mahajäetult
ning relvad lihtsalt lasti puruks.
Patareide ehitamiseks ja varustamiseks rajati juurdepääsuteed
ja esmajärjekorras kitsarööpmelised raudteed
lähimast sadamast. Tahkunasse ehitati Lehtma - Tahkuna
raudtee 1914. aastal, see oli ligi 6 km pikk, rööbaste
vahega 750 mm. Tahkunasse ehitati depoo kahe veduri jaoks.
Vedurid valmistas 1914. a. kevadel Saksamaal firma Orenstein
& Koppel (O & K). Need olid 0-3-0 tüüpi
90 hobujõulised paakvedurid.
Vagunid, pigem küll vagonetid valmistas Arthur Koppel
Peterburis 1913, kõik olid kaheteljelised lahtised
vagunid kandevõimega 8 tonni. Hirmuste raudtee pikkuseks
oli 500 m.
Lisaks rannapatareidel kaitsti rannikut kaevikusüsteemidega,
mida Hiiumaale kavandati kolm lõiku, neid ei jõutud
siiski täielikult valmis ehitada:
1. Lehtma sadamast Paope külani
2. Paope külast Mardihansu külani
3. Mardihansu külast Emmaste mõisani
Patareid ei saanud toimida ilma meeskondadeta ja tihtilugu
kirjutatakse inimestest vähem kui masinatest. Lisame
siiski siia suurtükkide kõrvale teated sõdivate
poolte inimressursist.
Kokku oli vene maavägede sõdurite arvuks saartel
üle 20 000 mehe, millest enamik paiknes Saaremaal. 1.
juuliks 1916 oli Hiiumaal mererinde 2. üksiku (jalaväe?)
pataljoni 2.,3.,4. rood, üksiku merebrigaadi 3. ratsaväe-
kuulipilduja patarei, 4. merepolgu 1. ja 8. rood, staap, Arenburgi
piirvalve ratsadivisjoni 1. sotnja staabiga.
Hiiumaad vallutama hakati 15. oktoobril kui Sõrul
maabus ja lõi sillapea 300 madrusest koosnev üksus
Rosenbergi flotillist kaptenleitnant von Ahlefeldti juhtimisel.
Alles 18. oktoobril tungis Hiiumaale II Jalgrattapataljon
ja ülemleitnant von Kaweczynski juhtimisel 17. Jalaväerügement.
20. oktoobriks oli Hiiumaa sakslaste käes ja umbes 750
vene sõdurit vangi võetud.
See on praegu enam-vähem kõik, mis on õnnestunud
teada saada I Maailmasõja rannapatareidest Hiiumaal.
Kõik täiendused ja teated on väga oodatud,
internetikud leiavad mõndagi ka aadressilt http://www.mil.hiiumaa.ee.
Loodame peatselt ilmutada "Hiiumaa Rannapatareid vol
2." elik II Maailmasõjaks meile rajatud kindlustustest.
Kokkuvõte I Maailmasõjaks Hiiumaale ehitatud
rannapatareidest:
- Nr. 39 IV - 305/52 Tahkuna
- Nr. 39a IV - 75/50 Tahkuna
- Nr. 38 IV - 152/50 Lehtma
- Nr. 34 IV - 120/50 Sõru (Tohvri)
- Nr. 47 IV - 152/45 Hirmuste
Tagasi
|