Militaarne Hiiumaa
 
   
  Sissejuhatus  
  Sissejuhatus > Hiiumaa raudteedest täiendustega  
 

Tõenäoliselt Lehtma - Tahkuna raudtee relsid

Mart Mõniste 15. mai 2005

Kaks täispikkuses (6 m) hästisäilinud relssi asuvad Kärdla Keskväljakul maja vahelaes. Ilmselt sattunud sinna 1950.-ndatel aastatel, kui algselt ühekorruselisele (ehitatud 1930.-ndatel aastatel) majale tehti peale teine korrus. Relssidelt on loetav markeering: "Р.Б.М.О. IX 1913 СТАЛЬ" Relsi kõrgus 8 cm, laius ülevalt 4 cm. Remondi käigus jäävad relsid ilmselt oma praegusele kohale. Suvel avatakse majas hotell-restoran "Nordtooder".

 

 

Hiiumaa raudteedest täiendustega

Avaldatud ajalehes Hiiumaa 28. juunil 2003
Urmas Selirand

Alljärgnev ilmus osaliselt "Hiiu Lehes"mõni nädal tagasi. Nüüd on aga olukord veel karmimaks muutunud ja loodetavasti loevad "Hiiumaa"lugejad veelgi tähelepanelikumalt ja kaasatundvalt-tegevalt.

Kui 1939. aastal hakati Hiiumaale uusi kindlustusi rajama, võeti taas kasutusele enne Esimest maailmasõda ehitatud raudtee Lehtma sadamast Tahkunasse.

Peeter Suure Merekindluse eelpositsiooni, mis oli mõeldud Soome lahte riivistava esimese kaitseliinina, üheks osaks oli positsiooni lõunatiival Tahkuna poolsaar. Sinna rajati 1916.-1917.a. kaks kahuripatareid – nr. 39 Tahkunasse ja nr. 38 Lehtmasse.

Juba 1914. aastal ehitati Lehtma-Tahkuna raudtee, ligikaudu 6 km pikkune ja 750 mm laiune rada, mis möödus Lehtma patareist umbes 2,5 km kaugusel sadamast. Lisan siia kommentaariks, et Lehtma patarei asukoht ei saanud siiski nii Lõimastus olla, peaks olema pisut enam Lehtma poole, sadamast 1,5-2 km. Kuna tegemist oli puitalustel primitiivse ehitusega patareiga, on selle asukoha täpne tuvastamine raskendatud. Pealegi on venelane Tahkuna randa ja metsa aastakümneid kaevikuid, dzotte ja kaablikraave kaevanud.

Ilma raudteeta oleks võimatu olnud kohale tuua kogu varustust nii ehitusteks kui relvadeks. Näiteks kaalus patarei nr. 39 12” (305 mm) kaliibriga suurtükitoru ise 15 tonni ja oli üle 15 m pikk. Ühe mürsu kaal oli 450 kg.

Tahkunasse ehitati ka veduridepoo kahele vedurile, mis tehtud Saksamaal 1914.a.

Lahtised kaheteljelised vagunid (vagonetid?) valmistati Peterburis 1913. aastal.

Et kahe suure sõja vahel Eesti Vabariik Hiiumaal kindlustusi ei vajanud, siis monteeriti Tahkuna kahurid positsioonilt maha ja kasutati mujal. Mis juhtus raudteega, kas monteeriti samuti maha? Vedurid viidi mandrile ja vähemalt üks olla töötanud Järvakandi klaasitehases liiva vedades. Kui keegi lugejatest lisa teab, andke muuseumi teada. Näiteks tahaks täpsemalt teada, kuidas Lehtmas vedur merre aeti ja uuesti välja võeti.

1939. a. läksid kindlustustööd uuesti lahti ja raudtee osutus taas hädavajalikuks. Seekord ehitati see pikemaks ja lisati mitu kõrvalharu, et rajada 130 mm kahurite patarei nr. 26 Tahkuna majaka lähedale. Uuel raudteel olevat kasutatud mootorvedureid (automotrisse). Millised olid vagunid-vagonetid, pole jälle teada.

Kuhu, millal ja kuidas said rööpad, liiprid, vagunid-vagonetid? Muuseum on tänulik iga teate eest. Teada on, et vaguneid-vagonette kasutati nii Kidaste kui Kleemu tellisetehastes, seal olid ka oma lühikesed rööbasteed savi ja liiva vedamiseks. Kus on nende jäänused?

Kogu ülaltoodu on kirjutatud selleks, et näidata kui vähe on teada meie raudteest – Hiiumaale ometi nii haruldasest nähtusest. Praegu on metsast leida raudteetamm, mis veel ikka suhteliselt hästi nähtav ja kogetav, siin-seal on leitud ka rööpatükk ja mõne liipri jäänuseid.

Huvitaval kombel on aeg säästnud arvestavas koguses vagonetikeresid (üsna roostes küll), mida metsadest ehk üle viie kokku saab, aga neid on kasutatud ja kasutatakse veel tänagi mitmel pool Hiiumaal. Nendest annaks teha omamoodi "rongi", mis Tahkunas raudteetammile ehk lausa omaette turismiväärtuse teeks.

Sellise plaani teostamiseks palume nüüd kõigi hiidlaste abi – kellel kusagil mõni Hiiumaa raudteel kasutusel olnud jupp vedeleb, olge head, andke muuseumi teada ja annetage võimaluse korral Hiiumaa kindlusraudtee "taastamiseks". Vanarauakogujad on niigi teadmatusest üsna palju juba ära viinud, pidevalt saame teada "kaotustest"– paar nädalat tagasi olevat vana sepikoja juurest Kidastest taas mõni vagonetiraam ja veel koos ratastega vanaraua koormaga mandrile läinud. Muuseum oma abilistega aga püüab Hiiumaad ikka põnevamaks muuta nii hiidlaste endi kui külaliste jaoks. Raudteed töötavana muidugi tagasi ei tee, aga loodusesse sobitada midagi, mis annab asjast ettekujutuse, on ka suur asi. Meie lühike turismihooaeg vajab lisapõnevusi ja kõigi vaatamisväärtuste jõukohast kasutamist. Üks osa sellest on nn. militaarne Hiiumaa ja selle vaatamisväärsused – kaitserajatised, raudbetoonpunkrid ja nendega seonduv. Mõningatel andmetel pole Saaremaal peale punkrite miskit järel, meil aga metsad ja õued rauarängast rikkad. Kasutame siis seda pärandit Hiiumaa jaoks.


Tagasi