Militaarnäitus 20. mail 2006 Hiiumaa muuseumi juures
Üsna lühikese ettevalmistusajaga sai laupäeva hommikul Kärdlas Hiiumaa muuseumi Pika maja hoovis laiali laotatud näitus Hiiumaa militaarleidudest. Eksponaate kogunes üsna palju ja arutamist nende ümber jätkus mitmeks tunniks. Näituse avamisega koos kell 11 alanud vihmasadu ja muidu jahedavõitu ilm vähendasid oluliselt vaatajate hulka. Näitus sai teoks tänu Hiiumaa muuseumile, Kaitseliidule, Piirivalvele ja Hiiumaa Militaarajalooseltsile.
Täpsustusi allpool esitatud eksponaatide kohta ootame aadressile mart.moniste@hiiumaa.ee
|
|
|
|
Laua kõrval kaks 180 mm rannapatarei laengu hülssi, üks neist toodud Osmussaarelt. Nende kõrval Tahkuna 305 mm patareist pärit hülss.
|
|
|
|
|
|
Esialgu täpsemalt määramata mürsu(?)kast |
|
|
|
|
|
Kütusevaadid. Vasakult teine (needitud) ilmselt I MS aegne. Mingit markeeringut peal ei ole. Saadud Kõrgessaare sadamast (sealkandis oli Peeter Suure merekindluse vesilennukite baas)
|
|
|
|
Tahkunast toodud vagoneti rattad ja vagoneti kopp. Relsijuppe leidub paljudes Hiiumaa majapidamistes, kasutusel aiapostidena, laetaladena ja mujal
|
Tungraud |
Ilmselt Canet 152 mm suurtüki osa. Leitud Lehtma patarei lähedalt metsast.
|
Roomikulülid Tahkunast Lõimastu tee pealt, välja tulnud nädal tagasi tee hööveldamise järel. |
Tundmatu detail. Militaarsele päritolule peaks viitama käsitsi sisseraiutud tekst ТАШКЕНТ УЗР |
Tahkunast leitud elektriseadme osa. Kuna sisaldab USA päritolu detaile, siis ilmselt ei ole 1940. aastast, vaid pärastsõjaaegne. Ei pruugi olla suurtükkidega seotud, võib olla tavaline elektrikilp . |
Vihmane ilm tõi välja 152 mm Canet mürsu hülsil olevad kirjad. Desifreerida pole neid siiski veel õnnestunud. Esineb aastaarv 1915 ja
СПБ
|
|
|
|
|
|
Arvatavasti Suuremõisas 1944. aastal allatulistatud vene lennuki osad. Peenemad (vajalikumad) osad veeti külameeste poolt kohe laiali, suurem rusu koristati hiljem venelaste poolt. |
Ehk aitab see number 49166032 lennuki täpsemat päritolu selgitada. Ja muidugi on oodatud kõik vihjed lennuki margile, niipalju kui nende detailide järgi võimalik määrata. |
|
|
|
|
|
|
Lennuki allakukkumiskoht Suuremõisas
Allakukkunud vene lennuk Suuremõisas (Kohalike elanike mälestusi 2005. aasta kevadel)
Udo Kotter: "Kangru põld või Nauri põld. Sinna lähedale see lennuk kukkus
1944 suvel. Kallas Helga oli siis karjatüdruk, läks loomadega siit mööda, nägi surnud lendurit. Oli korralikult riides ollnud, nahkjope, sõrmused sõrmes. Verejälgi polnud näha. Läks koju, rääkis isale. Ise pole kohe vaatama läinud, tulistamine alles käis. Kohalikud arvavad, et lennuk tulistati alla kiriku tornist ja sealtsamast lasti maha ka lendur. Julgeolek pole seda uskunud, nende arvates tappis lenduri Omakaitse. Lennuk jäi maandumisel terveks, lendur ronis välja ja hakkas metsa poole minema. Metsa ääres kraavi kaldal sai pihta. Lennuki marki ei tea. Oli väike lennuk (ühekohaline?). Põllu servas peaks olema veel lennuki esimese ratta ass. Lennuki saba ja tiivad olid Valipel ühe maja kuuris. Viisnurk oli peal, lennuki numbrid olid peal. Need kadusid sealt kuskil 1986-87 aastal. [On praegu Seliranna käes. Valipe omad rääkisid, et see lennuk kukkus alla pärast sõda].
Udo Kotteri arvates on siiski tegu ühe ja sama lennukiga, kahest allakukkunud vene lennukist ei ole keegi rääkinud."
Lennuk Suuremõisas
Heino Köster: "Me käisime koolis, läksime lennuki juures. Marki ja suurust ei tea. Me käisime seal rüüstamas ka. Lennuk polnud terve, täitsa tükkideks. Sügisel kooliajal see oli. Uued pätakatallad saadi, klaasitükke korjati".
Mis sai lendurist?
Maeti maha. Nauri perest küüditati, arvati, et nemad lasksid maha. Lendur maeti ümber, kõik venelased kaevati välja ja maeti ümber pärast sõda.
Foto Urmas Selirand (2005)
Foto Marek Põld
27.05.2006
Lennuki päritolu oli arutusel militaar.net foorumis ja sealtkaudu www.airforce.ru foorumis
Esialgsetel andmetel on tegu hävitajaga Як-9П. Lennuki sabal olev kaheksakohaline number annab järgmist infot: 49 - lennuki partii (seeria), 166 - lennukitehase number (Omsk), 032 - lennuki järjenumber seerias. Toodetud ilmselt 1947. aasta lõpus. 44 seeria toodeti jaanuaris 1945, viimane seeria 52 toodeti 1948. aastal. See seab kahtluse alla meie praegusd andmed, et tegu on Suuremõisas 1944. suvel allakukkunud lennukiga. Ilmselt on Valipelt toodud lennukiosad pärit mingist pärastsõjaaegsest lennuõnnetusest, millest meil veel andmeid pole.
Як-9П
http://wp.scn.ru/ru/ww2/f/15/1/3
Tagasi
|